ModernizáciaTech & InovácieTechnika a výzbroj OS SR

Prečo sa Naď rozhodol pre americké obrnené vozidlá 4×4 namiesto slovenských?

Prečo sa ministerstvo obrany SR ešte pod vedením Jaroslava Naďa a neskôr Martina Sklenára rozhodlo objednať 160 kusov ľahkých obrnencov 4×4 JLTV Oshkosh namiesto slovenských vozidiel Aligator, Vlk či Hron? Pre Američanov rozhodol nedostatok skúseností našich vozidiel z nasadenia v reálnom boji. Vyplýva to zo štúdie z dielne slovenského bezpečnostného think tanku Adapt Institute, o ktorej vzniku sme nedávno informovali aj u nás na Futurearmy.sk

Štúdia analyzuje silné a slabé stránky slovenského obranného priemyslu. Dôvodov prečo sa naše zbrojárske produkty v zahraničí nepresadzujú až na výnimky v podobe „zlatých vajec“ ako je Božena a Zuzana 2 je viacero. Okrem nedostatku domáceho kapitálu možno za objektívne príčiny podľa autorov štúdie Viliama Ostatníka a Adama Potočňáka považovať aj relatívne malú veľkosť slovenského trhu alebo nasýtenosť lukratívnejších trhov produktmi, ktoré slovenské podniky ponúkajú.

To môže byť ďalšia nevýhoda vyššie spomenutých slovenských 4×4, ktorá im zabraňuje presadiť sa medzinárodne. Kým JLTV Oshkosh majú vo výzbroji už viaceré štáty, z európskych napríklad Litva.

Osud Aligatora podľa medializovaných informácií sprevádzali aj technické problémy, ktoré mu vyniesli negatívne PR a jeho druhú verziu už neobjednala ani slovenská armáda. Vieme ale tiež, že nový minister obrany Robert Kaliňák by aspoň verbálne namiesto amerických obrnencov Oshkosh obstaral radšej naše slovenské vozidlá. Je fakt, že šancu slovenským 4×4 a nášmu priemyslu, môžeme dať len my sami.

Wolf 4×4 of DefTech z Vlkanovej na výstave IDEB 2023

Dá Kaliňák šancu novému slovenskému bojovému vozidlu z Považia?

V októbri 2023 na zbrojárskom veľtrhu IDEB v Inchebe podpísali spoločnosti Konštrukta-Defence, Deftech a EVPÚ memorandum o spolupráci, ktorá sa má týkať najmä partnerstva na novom bojovom vozidle 4×4. To by teda malo vzniknúť ako skladačka dielov z vývoja týchto slovenských dodávateľov. Podľa autorov štúdie, ktorí urobili hĺbkové rozhovory s jedenástimi zástupcami obranného sektora vrátane priemyselníkov, aktívnych vojakov či zástupcov štátu takéto „puzzle“ poukazuje na všestrannosť, adaptabilitu a flexibilitu slovenského obranného priemyslu.

Práce by si firmy mali podeliť nasledovne. V prípade EVPÚ z Novej Dubnice je to diaľkovo ovládaná zbraňová stanica Glaudius 12, ktorá slúži ako nadstavba pre vozidlá českej armády od roku 2021. V prípade nového slovenského bojového vozidla by mala byť namontovaná na 4×4 podvozok dodávaný spoločnosťou DefTech z Vlkanovej ( výrobca vozidiel 4×4 Hron a Wolf). Projekt by mal zastrešiť a pre potreby slovenskej armády prispôsobiť štátny zbrojársky podnik Konštrukta-Defence z Dubnice nad Váhom. Konštrukta-Defence by mala vyvinúť aj nový typ mínometu, ktorý bude súčasťou vozidla. Konštrukta-Defence dodáva mínometné hlavne napríklad aj pre švédsku armádu pre minometnú verziu obrneného pásového transportéru CV90, ktorý vo verzii s 35 mm kanónom získajú Ozbrojené sily SR.
„Ako pre každého slovenského výrobcu je pre nás veľkou výzvou podieľať sa na vývoji a výrobe produktu slovenského obranného priemyslu,“ povedal v októbri 2023 Michal Pavlík, generálny riaditeľ EVPÚ.

Po voľbách sa v štátnom holdingu DMD group vymenilo vedenie, nového šéfa má aj Konštrukta-Defence, ktorá je jeho súčasťou. Bude nás v redakcii zaujímať ako a či tento projekt napreduje, a či novinku ponúkli rezortu obrany. Potenciál samozrejme má aj projekt slovenskej húfnice Bia, ktorej prototyp mal vlani premiéru na veľtrhu DSEI v Londýne a vystavili ju aj na IDEB-e.

Zdroje: EVPU, Slovak Defence Industry Up to 2030: Navigating Through New Reality Towards Rebirth
Zdroj Foto: Futurearmy.sk, EVPU

2 thoughts on “Prečo sa Naď rozhodol pre americké obrnené vozidlá 4×4 namiesto slovenských?

  • Aligator 2, Gerlach, Vlk či Hron majú jednu nevýhodu. Sú to 12-15 ton ťažké vozidlá, v podstate MRAP. OSSR potrebuje aj niečo ľahšie pretože tie majú lepšiu prejazdnosť terénom obzvlášť v mokre, keď sú cessty rozjazdené na kašu.
    Pekne je to popsané v článku https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/zkusenosti-a-poznatky-z-operaci/taktika-lov
    Na druhou stranu je kolové vozidlo o dvou nápravách a celkové hmotnosti přes 7000 kg omezeno v pohybu mimo zpevněné komunikace.
    Tato slabina se projeví především za zhoršených povětrnostních podmínek. V rozbahněném terénu nemůže vozidlo téměř opustit zpevněnou komunikaci. Zvláštní pozornost je proto třeba věnovat plánování pohybu jednotky při hrozící změně počasí. Pokud jednotka např. zaujme postavení mimo boj na suchém terénu, který se následkem deště promění v rozbahněný, může se stát, že toto postavení bude jednotka opouštět několik hodin a nebude schopna splnit následující úkol. Zároveň není jednotka schopna reagovat na činnost nepřítele (dělostřelecký přepad, či vzdušné napadení).
    Velitel čelí dilematu, kdy je nutné maskovat vozidla v terénu a zároveň být připraven k rychlému opuštění zbudovaných postavení. Zaujímání a opouštění rozmístění mimo boj vyžaduje mnohem delší čas než u mechanizovaných jednotek, jeho zvládnutí na úrovni rota a výše předpokládá vysokou úroveň vycvičenosti všech řidičů a velitelů. Výše uvedené omezení je nutné brát v úvahu zvláště při plánování manévru kombinovaných uskupení, kdy je nutné časově sladit manévr jednotek na pásovém a kolovém podvozku.

    Obrana 9/2023 – Vozidlami Oshkosh JLTV nenahrádzajú inú techniku, ale budujú sa nové spôsobilosti v spomínaných útvaroch, ktoré dosiaľ nemajú žiadnu adekvátnu bojovú techniku. Plukovník Majerčiak zdôraznil, že od vozidiel očakávajú vysokú mobilitu
    budovaných jednotiek s adekvátnou palebnou silou a balistickou ochranou požadovanou pre ľahké motorizované, pešie a prieskumné spôsobilosti. „Rátame s využitím platformy JLTV 4×4 vo verziách: veliteľské vozidlo, spojovacie vozidlo, protitankový prostriedok, chemické a ženijné špeciálne vozidlá, špecializované prieskumné vozidlá, mínometné vozidlá.

    U MRAP by som zvažoval skôr 6×6.

    Reply
  • Pingback: Ako pomôcť slovenskému obrannému priemyslu v roku 2024 - Future Army

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *