Technika a výzbroj OS SR

Severský dravec CV90 je budúcnosťou moderných armád

Pred viac 12 rokmi prišiel jeden z veliteľov švédskej armády s nápadom na simuláciu, v ktorej sa proti sebe postavili Modrí a Červení. Na to by nebolo nič neobvyklé, ale farby svojich tímov hájila modrá švédska armáda v podobe posilneného práporu, mechanizovaná brigáda ruských síl vyrazila z červeného rohu. V hustom severskom lese sa proti sebe postavili nielen tanky Leopard 2 a T-90, ale najmä pásové bojové obrnené vozidlá (PBOV) CV90 a BMP-3. Výsledok stretu prekvapil aj svojho autora, majora Magnusa Frykvalla.

Viac než len kozmetické zmeny

Vozidlo CV90 sa neustále vyvíja od chvíle, keď pôvodný víťazný návrh prvýkrát získala švédska armáda. Odvtedy si ďalších sedem európskych krajín (päť z nich je členom NATO) zaobstaralo čoraz pokročilejšie verzie vozidla – v spolupráci so spoločnosťou BAE Systems Hägglunds a jej miestnymi partnermi sa snažili zabezpečiť budúcnosť tejto platformy vozidiel.

Najnovšia verzia, CV90MkIV, je z hľadiska schopností diametrálne odlišná od prvej verzie. Doteraz bolo vyrobených alebo objednaných približne 1 450 vozidiel CV90. V bojoch odslúžili viac ako 70 000 dní a najazdili 10,5 milióna kilometrov. Verzia CV90MkIV predstavuje už piatu generáciu. Celkovo bolo vyvinutých 17 variantov a spoločnosť do projektu investovala šesť miliónov hodín výskumu a vývoja. Vďaka týmto pôsobivým číslam môžeme povedať, že toto vozidlo je obľúbené v celej severnej Európe.

CV90MkIV

Švédska armáda prevádzkuje 500 kusov CV90 v niekoľkých variantoch. Armády Švajčiarska, Nórska, Holandska, Fínska, Estónska a Dánska tiež disponujú vozidlami CV90, pričom niektoré z nich do svojho vozového parku výrazne investujú, ako napríklad Holandsko do rozsiahleho programu modernizácie CV90 s úplne novou vežou vyvinutou spoločnosťou Hägglunds.

Nie je ťažké pochopiť, prečo konštruktéri optimalizovali CV90 ako vozidlo na operácie v teréne hlbokého lesa, vrátane náročného škandinávskeho, čo je aj prípad Slovenska. „CV90 je platforma, do ktorej sme investovali a radi pri nej zostaneme, ale musíme investovať aj do budúcnosti. Budeme potrebovať multidimenzionálnu platformu na nižšej aj vyššej taktickej úrovni,“ povedal koncom januára na tlačovej konferencii vrchný veliteľ švédskych ozbrojených síl, generál Karl Engelbrektson.

Spresnil, že táto schopnosť bude musieť byť integrovaná do nových aj existujúcich platforiem. Ako príklad uviedol, že CV90 bude môcť spolupracovať s pozemnými bezpilotnými prostriedkami (UGV) používanými bojovými jednotkami alebo oddielmi bojovej podpory, ako aj s bezpilotnými vzdušnými systémami (UAS) rôznych typov vrátane bezpilotných kamikadze dronov. „Moderná a digitalizovaná pozemná platforma musí byť prepojená aj s palebnými prostriedkami dlhého dosahu, bojovými lietadlami, prieskumnými UAS a dokonca aj s námornými prostriedkami, keďže švédska armáda často pôsobí v pobrežných oblastiach,“ zdôraznil generál.

Stret parametrov

Ako vlastne dopadlo meranie síl v simulácii majora Frykvalla? „PBOV červenej strany mali problémy s efektívnym použitím protitankových striel, zatiaľ čo 40 mm automatický kanón CV90 modrej strany s muníciou APFSDS-T bol v tomto teréne veľmi účinný,“ povedal Frykvall. V simulovanej bitke modré sily stratili 48 vozidiel CV90, avšak Červené sily prišli o neuveriteľných 81 vozidiel BMP.

Prvé vozidlá CV90 Mk0, ktoré modré sily v simulácii použili, niesli 24 striel (3 vložené zásobníky po 8 nábojov) kalibru 40 mm. Nabíjací systém vozidiel CV90 MkIV (bez ohľadu na zvolený kaliber 30/35 mm) má oveľa sofistikovanejší systém v podobe dvojitého pásového nabíjacieho systému, ktorý umožňuje rýchlu voľbu medzi dvomi typmi munície. Aj samotné skladovanie nábojov je v najnovšej verzii CV90 oveľa efektívnejšie. Má tiež motor s výkonom 1 000 koní, koncepciu rozšírenej reality a systém aktívnej ochrany, ktorý dokáže rušiť prilietajúce strely. Keby boli v simulácii vozidlá verzie MarkIV, straty Červených síl vybavených BMP by boli ešte výrazne vyššie, pričom vlastné straty by boli takmer zanedbateľné.

Ruka podaná slovenskému priemyslu

Vozidlo CV90 plnilo bojové úlohy v Afganistane, Libérii a je nasadené v službách siedmich najefektívnejších európskych armád. Skúsenosti z predchádzajúcich armádnych skúšok v používateľských krajinách a skúsenosti Dánska a Nórska, ktoré ho tiež nasadili v bojoch, dávajú predstaviteľom spoločnosti istotu, že ich vozidlo ochráni aj slovenských vojakov a poskytne im výhodu na modernom bojisku.

Jedným z variantov je CV90120 vybavený 120 mm hlavným kanónom. „Vďaka svojej ľahkej konštrukcii je CV90120 na bojisku obratnejší ako tradičné tanky, no stále sa im môže vyrovnať palebnou silou. S polovičnou hmotnosťou oproti štandardným tankom je spotreba paliva a opotrebovanie komponentov tanku CV90120 výrazne nižšie. To umožňuje ozbrojeným silám poskytovať posádkam najlepšiu možnú ochranu a výzbroj pri maximálnej hospodárnosti,“ vysvetľuje Dan Lindell, riaditeľ pre bojové vozidlá zo spoločnosti BAE Systems Hägglunds.

Velenie slovenskej armády vie, že s konfliktom zúriacim za jej hranicami nemôže robiť kompromisy.  Pozemné sily Ozbrojených síl SR získajú v podobe švédskeho vozidla moderný účinný prostriedok na obranu svojho územia.

CV90MkIV odpaľuje protitankovú strelu Akeron

Tento projekt však zanecháva stopu aj na podobe slovenského obranného priemyslu. Spoločnosť BAE Systems Hägglunds už potvrdila niekoľko partnerstiev so spoločnosťami na Slovensku. Troch hlavných partnerov – ZTS Špeciál, Koval Systems a Aliter Technologies – doplnia spoločnosti EVPÚ, Ray Service, Virtual Reality Media, Konštrukta-Defence a ďalšie slovenské spoločnosti.

Doterajšie výsledky priemyselnej spolupráce BAE Systems Hägglunds s domácim priemyslom dokazujú, že švédsky výrobca bojových vozidiel používaných vo viac ako 12 európskych krajinách (približne 40 na celom svete) vždy plní a zvyčajne aj prekračuje svoje záväzky. Patrí sem aj priemyselná spolupráca pri dodávkach moderných, v boji osvedčených PBOV CV90 v Holandsku, Švajčiarsku, Dánsku, Fínsku a Nórsku, ktoré spolu vyniesli 2,37 miliardy eur.

Keďže slovenské ministerstvo obrany si vybralo CV90 ako svoje hlavné bojové vozidlo, jednou z mimoriadnych príležitostí je aj možnosť vstúpiť do Klubu používateľov CV90. „Tešíme sa na proces vstupu Slovenska a slovenskej armády do Klubu používateľov CV90. Spoločne budeme čerpať výhody z používania CV90 vo všetkých oblastiach, od vymieňania si skúseností až po ďalší vývoj vozidla. V počte je vždy sila – čím viac členov budeme mať, tým lepšie,“ povedal Rune Hellerud, predseda Klubu používateľov CV90.

Zdroj foto: baesystems.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *