Technika a výzbroj OS SRVojenská technika

Izrael objednal vozidlá Oshkosh, na Slovensku je ich osud otázny

Izrael si objednal ľahké štvorkolesové obrnené vozidlá JLTV od firmy Oshkosh. Rovnaké stroje v júli tohto roku chcelo objednať aj Slovensko, no osud tejto dodávky je otázny. Isté je, že izraelská objednávka udrží výrobnú linku firmy Oshkosh na tieto vozidlá otvorenú až do roku 2025, čo je dlhšie, ako sa plánovalo.

Izraelské ministerstvo obrany minulý mesiac objednalo 75 vozidiel cez program FMF (Foreign Military Financing). Ide o americký grant určený pre spojencov. Ďalšie „desiatky kusov“ chce Izrael získať komerčnou cestou priamo od firmy Oshkosh. Ich počet však nebol bližšie špecifikovaný. Prvá myšlienka na program JLTV sa objavila v roku 2006 po skúsenostiach z vojen v Afganistane a v Iraku. Dovtedy bol základným ľahkým terénnym vozidlom amerických ozbrojených síl HMMWV prezývaný Humvee. Ten nebol určený na boj v prvej línii a trpel útokmi povstalcov. Prídavné pancierovanie zhoršovalo jeho jazdné vlastnosti a zvyšovalo opotrebenie. Navyše Humvee s jeho plochým dnom nebol nijak chránený proti výbuchom mín.

Oshkosh-JLTV s diaľkovo ovládanou vežičkou Zdroj: Oshkosh


Ako dočasné riešenie nakúpil Pentagon veľké množstvo vozidiel MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) rôznych typov. Tie mali dno tvarované do V, čo odklonilo silu explózie do strán. Výbuch väčšinou odtrhol koleso, no posádke sa nič nestalo. Problémom týchto vozidiel bola vysoká hmotnosť a nižšia mobilita.
Preto Pentagon rozbehol program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle – Spoločné ľahké taktické vozidlo). Prvé slovo v názve symbolizuje, že ho spoločne vyvíjala americká armáda, námorná pechota aj veliteľstvo špeciálnych operácií. Cieľom bolo spojiť mobilitu, ktorú poskytoval Humvee s ochranou posádky na úrovni vozidiel kategórie MRAP.

V roku 2015 v programe JLTV uspela firma Oshkosh so svojím L-ATV, čiže ľahkým bojovým terénnym vozidlom. Netradičnou podmienkou súťaže bolo, že americká armáda sa stane vlastníkom úplnej technickej dokumentácie, aby mohla v budúcnosti urobiť novú súťaž o to, kto bude vozidlá vyrábať ďalej. To sa aj stalo. Po tom, čo Oshkosh vyrobil približne 20-tisíc vozidiel, dala firma AM General v novej súťaži výhodnejšiu ponuku a vozidlá JLTV bude ďalej produkovať ona. Malo by sa tak stať od polovice roku 2024. Kontrakt za 8,66 miliardy dolárov znie na vyše 20-tisíc vozidiel a takmer 10-tisíc prívesov. Oshkosh tak stál pred rozhodnutím zmeniť výrobu na svojej linke alebo ju do konca roku 2024 zavrieť. Rozhodnutie bolo vďaka izraelskej objednávke o rok posunuté. Z doteraz vyrobených L- ATV drvivú väčšinu – viac ako 19-tisíc – prevzali americké ozbrojené sily. Zvyšná tisícka išla pre zahraničných zákazníkov. Okrem USA ich používa Brazília, Čierna Hora, Litva a Slovinsko. Objednalo ich Belgicko, Rumunsko a Severné Macedónsko.

Otázny slovenský osud

V rámci programu FMF ich malo získať aj Slovensko. Sumu 170 miliónov dolárov by zaplatila americká vláda s tým, že Slovensko uhradí iba DPH vo výške 20 percent – tá by však mala ísť naspäť do nášho štátneho rozpočtu. Pôvodne chcelo naše ministerstvo obrany 192 vozidiel, ale po špecifikovaní vybavenia sa jednotková cena zvýšila a americký grant vystačí len na 160 kusov. Z nich by bolo 110 vozidiel s diaľkovo ovládanou vežičkou s guľometom a 50 vozidiel s vežou, ktorú ovláda strelec priamo. Na Slovensko by mali byť dodané v roku 2025.

Osud celého programu je však otázny. Nový minister obrany Robert Kaliňák ho totiž v predvolebnej kampani ostro kritizoval. Podľa Denníka N ho označil za „brutálne nevýhodný“, pretože takéto vozidlá dokáže vyrobiť aj slovenský priemysel. „Toto je zlá zmluva, a ak budeme vo vláde, určite o nej budeme s Američanmi hovoriť,“ vyhlásil Kaliňák. Na Slovensku sa v kategórii 4×4 vyrába napríklad obrnené vozidlo Wolf od firmy Deftech z Vlkanovej. Ako sa nedávno vyjadril pre Futurearmy.sk Matúš Luhový z Deftech-u, vozidlá Wolf dodávajú na Ukrajinu a Ďaleký východ. V portfóliu majú aj ďalšiu obrnenú štvorkolku Hron. Podľa Denníka N by však v prípade zrušenia obstarávania amerických vozidiel bola favoritom skupina CSG českého zbrojára Michala Strnada, ktorá sa posledné roky snažila pretlačiť do slovenskej armády svoj výrobok Patriot.

Oshkosh-JLTV s ručne ovládanou vežičkou Zdroj: Oshkosh


Vráťme sa však k vozidlu Oshkosh L-ATV. To má dĺžku 6,2 m, hmotnosť 10 ton a poháňa ho dieselový motor s objemom 6,6 l a výkonom 340 koní. Na ceste dosahuje maximálnu rýchlosť 110 km/h. Okrem vodiča sú v ňom sedadlá pre tri ďalšie osoby. V prípade potreby môže vnútri byť aj stojaci strelec. To sa týka verzie, ktorá nesie na streche ručne ovládaný guľomet. Strelec je, pochopiteľne, chránený pancierovými plátmi a nepriestrelným sklom. Druhá možnosť výzbroje je diaľkovo ovládaná vežička. Kombinácia výzbroje môže byť rôzna – guľomety kalibru 12,7 mm alebo 7,62 mm, 40 mm granátomet, či dokonca 30 mm kanón.
Existujú aj verzie bez výzbroje, či dvojmiestne vozidlo s úložnou plochou za kabínou, o tie však Slovensko nemalo záujem.

Ozbrojené sily SR plánovali tieto Oshkosh L-ATV využívať pre Prápor obrany a ochrany 81. krídla Sliač, manévrové jednotky pozemných síl a tiež pre Sily pre špeciálne operácie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *