Novinky obrnenej techniky z veľtrhu IDEX 2025
Spojené arabské emiráty sa na týždeň stali stredobodom globálneho obranného priemyslu. Zbrojársky veľtrh IDEX 2025 v Abú Zabí bol miestom, kde sa mali premiéru svetové novinky a kde sa uzatvárali veľké obchody. Prinášame výber z toho najzaujímavejšieho, čo tam bolo možné vidieť.
Drony, drony a ešte raz drony. Bezposádkové stroje hrali na veľtrhu IDEX 2025 jednoznačný prím v každej kategórii – vzdušnej, pozemnej i námornej. Výrobcovia vojenskej techniky tým reagujú na vývoj na bojisku na Ukrajine. Bolo ich toľko, že si zaslúžia samostatný článok, ktorý bude čoskoro nasledovať.
Dnes si predstavíme najmä jednu „klasickú“ kategóriu. V Abú Zabí bolo totiž možné nájsť popri dronoch aj prakticky všetko ostatné – od najmenších súčiastok až po nadzvukové stíhačky. Aj tu bolo badať vplyv skúseností z vojny na Ukrajine, ktorá spôsobila veľký dopyt aj po protivzdušných systémoch či delostrelectve.

Zdroj: BAE Systems
Medzi najrozšírenejšie však patrila pozemná obrnená technika a práve na túto kategóriu sa pozrieme ako prvú. Spoločnosť BAE Systems napríklad v Emirátoch predstavila obojživelné osemkolesové bojové vozidlo ACV (Amphibious Combat Vehcle), ktoré vyvinula v spolupráci s námornou pechotou USA. Okrem bojových úloh pri námorných výsadkoch môže mať aj civilné využitie, napríklad pri záchranných prácach počas povodní.
ACV vychádza z vozidla SuperAV talianskej firmy Iveco. Pre potreby amerických mariňákov vyvinula spoločnosť BAE Systems štyri verzie. Veliteľský stroj ACV-C a obrnený transportér ACV-P už má námorná pechota vo výzbroji. Na dodávky odťahovacej verzie ACV-R a bojového vozidla ACV-30 s diaľkovo ovládanou vežou Kongsberg RT-20 s kanónom kalibru 30 mm sa ešte čaká.
Tri novinky z Uzbekistanu
Nešlo len o veľké mená. Zaujať sa snažili aj zbrojársky menej známe krajiny. Uzbekistan napríklad chce modernizovať svoje ozbrojené sily a prezentoval hneď tri novinky vyvinuté podľa štandardov NATO. Všetky sú dielom spoločnosti Havztez Defence. Tá vyvinula dve verzie kolesových obrnených transportérov Arslon. Ťažší 8×8 má hmotnosť 32 ton, menší 6×6 má 22 ton a je pohyblivejší. Ochrana posádky je na vysokej úrovni NATO STANAG VI.
To je hlavný rozdiel oproti sovietskej technike, ktorou je Uzbekistan stále vyzbrojený, a ktorú chce nahradiť. Kým staršie sovietske transportéry boli masovo vyrábaným spotrebným materiálom, nové stroje kladú dôraz na odolnosť. Aj mobilita je na vysokej úrovni. Arslon 6×6 dosahuje rýchlosť 110 km/h. Výzbroj tvorí diaľkovo ovládaná zbraňová stanica s kanónom kalibru 30 mm a guľometom 12,7 mm.
Treťou novinkou z Uzbekistanu bola húfnica To´fon, čo znamená Búrka. Ide o zbraň západného kalibru 155 mm na podvozku nákladného auta 6×6 s obrnenou kabínou. Výrobca udáva dostrel až 50 km. Pomerne ľahký stroj má vysokú mobilitu, dosahuje rýchlosť 100 km/h. Nevýhodou je, že húfnica a jej obsluha pri streľbe nie sú nijak chránené. V Abú Zabí mala táto húfnica svetovú premiéru.
Vozidlá 8×8 sú in
Na najväčšej udalosti v regióne, samozrejme, nemohlo chýbať Turecko, ktorého obranný priemysel v poslednom období prudko rastie. Firma FNSS predstavila v Emirátoch piatu generáciu obrneného transportéra PARS ALPHA 8×8. Generálny riaditeľ FNSS Nail Kurt na veľtrhu povedal, že o vozidlá 8×8 je veľký záujem a čoskoro bude môcť v regióne oznámiť dobré správy, čo naznačuje, že firma dosiahla obchodný úspech.

Zdroj: FNSS
PARS ALPHA 8×8 má natáčanie všetkých kolies a vďaka tomu sa dokáže otočiť na polomere 7,5 až 8 metrov. Vodič a veliteľ vpredu majú aj bez prístrojov výhľad v rozsahu 200 stupňov. Spolu s optickými a elektronickými senzormi to zaručuje posádke dobrý prehľad o situácii okolo vozidla. Veža môže byť s dvojčlennou posádkou alebo bezposádková. Výzbroj tvorí kanón kalibru 30 alebo 40 mm doplnený guľometom kalibru 7,62 mm.
Keď sme spomínali, že turecká firma naznačila obchodný úspech, tak treba uviesť, že miestne spoločnosti mali v tomto smere uľahčenú situáciu. Spojené arabské emiráty na veľtrhu denne podpisovali miliónové zmluvy – a v drvivej väčšine s domácimi výrobcami. Zdá sa, že vláda Emirátov s týmito nákupmi čakala práve na IDEX 2025. Je to logické – pre miestne firmy to bola ďalšia dobrá reklama.

Zdroj: Calidus Land Systems
Pri vozidlách 8×8 tak ešte na chvíľu ostaneme. Aj domáci výrobca Calidus Land Systems na veľtrhu prezentoval novinku v tejto kategórii. LIFV znamená Light Infantry Fighting Vehicle, čiže Ľahké bojové vozidlo pechoty. Vychádza z jestvujúceho ťažšieho vozidla Wahash 8×8, má však výrazne znížený profil. Dizajnéri tiež pri LIFV oželeli schopnosť plávať, no zvýšili ochranu pred účinkami zbraní hromadného ničenia.
LIFV má diaľkovo ovládanú zbraňovú stanicu, čo tiež zvýšilo vnútorný priestor. Ide o vežu Nefer od tureckej spoločnosti Aselsan. Tá môže niesť kanón kalibru 25 alebo 30 mm a guľomet kalibru 7,62 alebo 12,7 mm. Palebnú silu môžu zvýšiť protitankové rakety. Posádka vozidla je trojčlenná a prepraví až 10 vojakov.
Calidus predstavil na osvedčenom podvozku 8×8 aj novú samohybnú húfnicu LAHAB, ktorá je kompatibilná so štandardami NATO. Hlavná zbraň má kaliber 155 mm a dĺžku hlavne 52 ráží. Udávaný dostrel je až 56 km, zrejme so špeciálnou muníciou. Húfnica má automatický nabíjací systém so zásobníkom na 28 granátov. Ďalších 22 kusov munície si vozidlo vezie v rezerve. To znižuje nároky na zásobovanie.

Zdroj: Calidus Land Systems
Práve medzi delostreleckými systémami sa snaží presadiť aj Slovensko. Ako sme už informovali, v Abú Zabí sme okrem iného prezentovali nový samohybný mínomet AM 120.
Ďalšou domácou firmou na veľtrhu IDEX 2025 bola International Armored Group (IAG) s bojovým vozidlom RILA 6×6. Tento pomerne ľahký stroj s hmotnosťou 15 až 18 ton je zaujímavý výzbrojou. Okrem štandardného kanónu kalibru 25 alebo 30 mm môže niesť aj omnoho väčší kanón kalibru 90 mm. Ten zvyšuje účinnosť vozidla v boji proti obrnenej technike alebo opevneným pozíciám. Spolu s vysokou mobilitou a agilnosťou to robí vozidlo RILA 6×6 ideálnym na podporu pechoty v zastavaných oblastiach.
Spoločnosť Edge Group tiež sídli v Spojených arabských emirátoch a zameriava sa na vývoj dronov. V tomto článku ju uvádzame preto, lebo predstavila zaujímavú spoluprácu s americkou firmou GM Defense. Tá vyvinula taktické vozidlo novej generácie s hybridným pohonom NGTV-H na podvozku veľkého pick-upu Chevy Silverado. Použitie hybridného pohonu nemá ekologický dôvod, ale taktický – ako ukázala vojna na Ukrajine, niektoré situácie na fronte si vyžadujú tichý pohon. No a Edge Group použila NGTV-H ako nosič svojej vyčkávacej munície – kamikadze dronov Hunter SP. Ich vypúšťacie zariadenie bolo namontované na zadnej úložnej ploche.
Ruský prepad
Okrem vojenskej techniky pútal IDEX 2025 pozornosť aj politickým pozadím. V arabskej krajine vystavovali aj izraelské firmy, no ich predstavitelia priznali, že s ohľadom na vojnu v Pásme Gazy bola ich situácia citlivejšia. O veľký úspech na veľtrhu sa snažilo aj Rusko. Jeho zbrojný export sa totiž za štyri roky prepadol 14-násobne. Kým v roku 2021 predala Moskva zbrane za 14,6 miliardy dolárov, v roku 2022 to bolo 8 miliárd a v roku 2023 už len tri miliardy. Vlani padol ruský export ešte hlbšie – na jednu jedinú miliardu dolárov.
Sčasti to spôsobila aj orientácia ruského priemyslu na domáce potreby spôsobené nasadením (a obrovskými stratami) na Ukrajine. Peniaze z exportu však potrebuje ruská ekonomika ako soľ. Preto sa Moskva snaží všemožne ponúkať stíhačku Su-57, s ktorou nedávno dosiahla prvý obchodný úspech v Alžírsku. V Abú Zabí zas Rosoboronexport predvádzal tank T-90MS.

Novú verziu tanku Leclerc XLR tu predviedla aj firma KNDS-France. Ako sme už informovali, Francúzsko ho vyvíja, aby preklenulo obdobie, kým bude k dispozícii nová, pokročilejšia obrnená technika. Účasť na veľtrhu ale naznačuje, že ho budú chcieť ponúkať aj na export.