Dynamická ukážka CV90120 na Tankových dňoch Laugarício. Zdroj: Futurearmy.sk
ModernizáciaTechnika a výzbroj OS SRVojenská technika

Do projektu CV90120 sa čoraz viac zapája slovenský priemysel

Na Tankových dňoch Laugarício sa predviedol aj stredný tank CV90120 od BAE Systems Hägglunds. Ten by mohol doplniť bojové vozidlá pechoty CV9035 Mk.IV, ktoré už Ozbrojené sily SR v súčasnosti obstarávajú. A rovnako by sa na jeho výrobe mohol podieľať slovenský priemysel.

Ministerstvo obrany v súčasnosti vyhodnocuje viaceré potenciálne cesty modernizácie tankových síl. Jednou z možností by mohol byť stredný tank CV90120, ktorý by doplnil hlavné bojové tanky a mohol by tak predstavovať efektívne riešenie, čo sa týka finančných nákladov.

Pri hmotnosti pod 38 ton, čo je takmer polovica hmotnosti konvenčných hlavných bojových tankov (60 – 70 ton), ponúka vynikajúcu mobilitu v rôznych terénnych podmienkach. Nižšia hmotnosť prináša významné výhody pri prejazde cez menšie mosty alebo v horských oblastiach, zatiaľ čo systém aktívnej ochrany (APS) spolu s pancierovaním zabezpečuje veľmi vysokú úroveň ochrany a bezpečnosti posádky.

„Cieľom je priniesť palebnú podporu pechote na miesto, kde sa nachádza. CV90120 nesie rovnakú palebnú silu ako hlavný bojový tank, môže však ísť spolu s pechotou tam, kam ťažké tanky nemôžu,“ vysvetľuje Tarkan Turkcan, riaditeľ platformy CV90 v BAE Systems Hägglunds.

CV90120 sa vyznačuje kompaktnými rozmermi.
Zdroj: Futurearmy.sk

„Na veľkosti záleží. Je dôležité ostať malý. A nie je to len preto, že malé vozidlo znamená malý cieľ. Má to dočinenia aj s tým, že sa musíte prispôsobiť svojej mobilite. Musíte prejsť po mostoch, zmestiť sa na vlaky, ale aj do lietadiel a na nákladné autá. Ak je vaše vozidlo príliš vysoké, nezmestíte sa,“ povedal Tarkan Turkcan a ako príklad ukázal tunely, či elektrické vedenie na železnici.

Dôležitá je aj palebná sila. Niektoré nové bojové vozidlá pechoty vo svete majú silný pancier, na ktorý by kanón stredného kalibru nestačil. BAE Systems Hägglunds očakávala vývoj takýchto BVP a pripravila sa na to už dávnejšie. Z dela kalibru 120 mm na platforme CV90 prvýkrát strieľali už v decembri 1998. Teraz na túto „starú dámu“, ako ju Tarkan Turkcan prezýva, nadväzujú dôkladnou prestavbou na štandard CV90 MkIV. Základom je kompletná digitalizácia. Systémy budú v oboch vozidlách rovnaké, aby nebolo treba posádku preškoľovať.

Tarkan Turkcan, riaditeľ platformy CV90 v BAE Systems Hägglunds.
Zdroj: BAE Systems Hägglunds.

Stredný tank má 28 granátov uložených v trupe a 16 projektilov pripravených v zásobníku ku streľbe. CV90120 teda nesie rovnaký počet munície ako tank Leopard, ale má výhodu vo vyššej rýchlosti streľby. To je pri takomto vozidle nevyhnutnosť, byť schopný vystreliť druhý náboj skôr ako protivník.

Zaujímavé je aj zloženie posádky. „Máme vodiča, veliteľa, strelca a dvoch operátorov vzadu. Zamyslime sa nad tými operátormi. Dnes zavaľujeme posádku veľkým množstvom vybavenia. Tí muži vo veži nemajú čas, aby sa postarali o pozemné či lietajúce drony alebo čokoľvek iné. Títo dvaja muži vzadu môžu ovládať aj zložitejšie rádiové systémy alebo pracovať s BMS (Battlefield Management System, pozn. red.) či pracovať ako tím so zvyškom posádky. Môžu sa striedať ako náhradný vodič, náhradný strelec, náhradný veliteľ, čo vám dáva väčšiu výdrž počas misie,“ hovorí Tarkan Turkcan a žartovne dodáva: „A samozrejme, môžu robiť sendviče, čo je tiež dôležité!“

CV90120 má prakticky rovnaký podvozok ako bojové vozidlo pechoty CV9035 MkIV, na ktorého výrobe pre slovenské ozbrojené sily BAE Systems Hägglunds a jej slovenskí priemyselní partneri v súčasnosti pracujú. Táto spoločná črta prináša významné ekonomické a logistické výhody.

„Pri všetkých vozidlách CV90 hovoríme o spoločnej platforme. Znamená to, že operátori a mechanici nepotrebujú pre podvozok odlišný výcvik či špeciálne nástroje. Náhradné diely sú potom prirodzene tiež rovnaké. Ovládacie prvky sú tie isté,“ dodáva riaditeľ platformy CV90.

Stredný tank CV90120, za ním bojové vozidlo CV90.
Zdroj: Futurearmy.sk

Existujúci projekt pásového obrneného vozidla CV90MkIV napreduje podľa stanoveného harmonogramu, pričom slovenské firmy budú zodpovedné až za štyridsať percent hodnoty zákazky. Na výrobe slovenských CV90 sa bude podieľať viac ako tridsať slovenských spoločností, pričom neustále pribúdajú nové. Švédsky výrobca najnovšie oznámil spoluprácu s firmami S.M.S., spol. s r.o., Rothe Erde Slovakia, STV Machinery, Konštrukta – Defence a Hriňovské strojárne.

Tento vývoj ukazuje, že projekt CV90 slúži ako katalyzátor dlhodobého priemyselného rozvoja na Slovensku. Vytvára vysokokvalifikované pracovné miesta a podporuje technologické inovácie.

Existujúca sieť partnerstiev by mohla podporiť aj výrobu CV90120, čím by slovenské firmy získali nové príležitosti stať sa lídrami vo vytváraní produktov pre domáce použitie, ako aj exportné trhy vzhľadom na rastúci medzinárodný záujem o stredné tanky.

Automatický nabíjač od Koval Systems

Takáto spolupráca sa pritom už rozbieha. Firma Koval Systems napríklad vyrába celú vežu pre súčasný program CV9035. V súčasnosti pracuje na prototype novej veže pre CV90120 a aktuálne pre ňu už vyrobila automatický nabíjač umožňujúci spomínanú rýchlu streľbu. Ide teda o značne sofistikovaný výrobok. V prípade, že by sa slovenské ministerstvo obrany rozhodlo pre CV90120, Koval Systems by teda vyrábala veže aj pre tieto stroje.

Automatický nabíjač bude v koši vzadu na veži.
Zdroj: Futurearmy.sk

Na projekte CV9035 pre OS SR sa podieľa aj firma EVPÚ, ktorá preň vyrába veliteľský zameriavač. Ako sme sa dozvedeli od predstaviteľov BAE Systems Hägglunds, plán je použiť veliteľský zameriavač od EVPÚ aj pre CV90120. Ten bude mať, samozrejme, úplne iné balistické parametre dané použitím väčšieho kanóna iné parametre.

V prípade CV90120 sa teda aktuálne stavia prototyp, ktorý bude na úrovni najnovšieho vozidla CV9035 MkIV. Ako sme sa dozvedeli, aj v tomto štádiu sa však do tohto projektu v priebehu pár mesiacov zapoja všetky slovenské firmy, ktoré sa podieľajú na výrobe bojového vozidla CV9035 a plus by k nim malo pribudnúť niekoľko ďalších.

One thought on “Do projektu CV90120 sa čoraz viac zapája slovenský priemysel

  • Veľmi dobre si viem predstaviť tieto vozidlá v OSSR. Moju predstavu by som prirovnal k modelu práporu ťažkých tankov nemeckého Wehrmachtu počas WW2 , model r1942/3, kedy spolu s tankami Tiger slúžili tanky Panzer III N, ktoré mali chrániť ťažké tanky pred pechotou a pod. Dnes by tieto CV90120 mohli okrem palebnej podpory aj obsluhovať drony – kapacitu 2 členov posádky v zadnej časti vozidla na to majú.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *