
Nastal čas na obnovu česko-slovenských vzdušných síl?
Slovenské a české vzdušné sily sa v poslednom období výrazne posilňujú. Kým Bratislavu už zo vzduchu začínajú chrániť nové americké stíhačky F-16 Block 70, Praha pripravuje infraštruktúru pre F-35. Je teda namieste otázka, či nenastal čas na opätovné spojenie slovenského a českého letectva podľa vzoru krajín Beneluxu.
V 90. rokoch minulého storočia Slovensko v rámci oddlžovania starých sovietskych dlhov prevzalo MiG-29, s ktorými slovenskí piloti donedávna chránili slovenský vzdušný priestor. Teraz Slovensko objednáva populárne F-16 v najnovšej verzii Block 70. Vzhľadom na blízkosť operácií ruského letectva, ktoré prinajmenšom riadenými strelami útočí aj prakticky na hranice Slovenska vo vzdušnom priestore bývalej československej Zakarpatskej Ukrajiny, by však Slovensku prospel výkonnejší typ. Lietadlo s výkonným radarom, ktoré môže operovať nad východnou hranicou ako improvizovaný AWACS.

Zdroj: USAF
Naopak, Česká republika po niekoľkých neúspešných tendroch prešla v roku 2004 na švédske lietadlá JAS 39 Gripen, ktoré sa odvtedy osvedčili. Aj tie sú však už v druhej polovici svojej životnosti.
Ideálna kombinácia vysokej kvality a primeraných nákladov
Okrem účasti na výcviku a cvičeniach doma i v zahraničí je najčastejšou „ostrou“ činnosťou oboch letiek vyhľadávanie strojov, ktoré nereagujú, stratili kontakt alebo sa dostali do iných nepredvídaných problémov, a pomoc pri ich navádzaní. Kým však letová hodina Gripenu sa odhaduje na 4 000 až 7 000 dolárov a letová hodina F-16 na menej ako 20 000 dolárov, cena letovej hodiny F-35 je už 45 000 dolárov.

Zdroj: OS SR
Česká republika preto intenzívne diskutuje o tom, aké náklady prevádzka F-35 prinesie a či je krajina schopná ich zvládnuť. Preto sa často spomína, že Česká republika bude na bežnú každodennú prevádzku potrebovať okrem F-35 aj druhú, lacnejšiu platformu, ktorá nebude vyčerpávať vojenský rozpočet. Daniel Koštoval, bývalý námestník ministra obrany Českej republiky, navrhuje, aby sa touto druhou platformou stal Gripen. Ale čo keby to boli F-16?
Spojenie letectiev má zmysel
Keď sa povie „spojenie letectiev“, človek si predstaví administratívne zložitý proces, ale to je omyl. Možno uzavrieť jednoduchú medzinárodnú zmluvu o vytvorení spoločných vzdušných síl, ktorých lietadlá budú rozmiestnené od Šumavy k Tatrám. O to jednoduchšia je situácia, že obe krajiny sú členmi NATO a ich vzdušné sily pôsobia v rámci spoločného systému protivzdušnej obrany NATINAMDS. Že všetci piloti sú rovnako vycvičení podľa smerníc NATO v anglických a amerických merných jednotkách a v neposlednom rade, že piloti si jazykovo a ľudsky rozumejú a často sa aj osobne veľmi dobre poznajú zo spoločných cvičení.
Z 1. letky 81. taktického krídla slovenských vzdušných síl a budúcich dvoch letiek 21. krídla českých vzdušných síl sa veľmi rýchlo môže stať spoločná jednotka, pričom menší počet slovenských F-16 (napr. dva trojčlenné roje) bude dlhodobo pôsobiť z letiska Čáslav, kde budú spoločne dislokované s českými F-35. Naopak, tie isté dva trojčlenné roje F-35 budú dlhodobo dislokované na Slovensku. Z Čáslavi by tak malo operovať 18 F-35 a 6 F-16 a z rekonštruovaného letiska Sliač 8 F-16 a 6 F-35. Samozrejme, piloti by sa striedali a počty by sa v prípade nasadenia v zahraničí priebežne vyrovnávali.

Zdroj: Embraer
Podobná spolupráca by sa neskôr mohla rozšíriť aj na problematiku leteckého vzdelávania a výcviku pilotov – českí piloti by mohli opäť študovať v Košiciach, zatiaľ čo slovenskí piloti by sa mohli školiť v Centre leteckého výcviku v Pardubiciach. Samozrejme, spolupráca by sa mohla rozšíriť aj na dopravné letectvo prevádzkujúce rovnaký typ C-390 a vzhľadom na to, že obe krajiny sú zakladajúcimi členmi európskej protiraketovej iniciatívy Sky Shield, mohlo by dôjsť aj k užšiemu prepojeniu systémov protivzdušnej obrany.
Spoločne silnejší
Jednou zo základných zahraničnopolitických zásad, ktorú presadzuje americký prezident Trump, je „pomôžte si navzájom a bude vám pomožené“. Donald Trump pritom netlačí na európskych spojencov, aby len naďalej „prikladali pod kotol“ výdavkov na zbrojenie – počas prezidentskej kampane výslovne uviedol, že k obrane treba pristupovať aj inteligentným spôsobom. Často uvádzal príklad Belgicka, Holandska a Luxemburska, ktoré majú spoločný vzdušný priestor, chránený belgickými a holandskými vzdušnými silami. Ideálny model pre české a slovenské vzdušné sily.
Príkazom doby je byť silní.
Slováci a Česi už v histórii ukázali, že spolu sú silní.
Autor je český vojenský publicista a analytik.
Nieje niekto iny ako Vojacek kto by pisal clanky?!
Copak se Vám na mě nelíbí 🙂
Zdravím na Záhorie.
Myšlienka zaujímavá, ale politicky nepriechodná. Tiež by som spomenul nedôveru ČR voči SR, stačí si pozrieť vyjadrenia nielen politikov a vojakov.
Babiš neznášal Matoviča a jeho vládu, a to ako sa správa Fialova vláda ani nepotrebuje komentár .