ModernizáciaTech & Inovácie

Autonómne systémy ako budúcnosť vojenstva

Inteligentné zbraňové systémy môžu výrazne odbremeniť Ozbrojené sily Slovenskej republiky od nedostatku personálu.

S autonómnymi alebo diaľkovo riadenými zbraňovými systémami sa čoraz častejšie stretávame aj vo vojenskej sfére. Na výstavách sa objavujú autonómne vozidlá, drony alebo stíhačky a zaberajú stále viac a viac výstavného priestoru. Je to trend, ktorým sa môže poberať aj slovenská armáda. Tieto zbraňové systémy sú schopné samostatne operovať v teréne, prípadne môžu byť riadené na diaľku operátorom, čo eliminuje nebezpečenstvo straty životov posádky a týmto spôsobom môže armáda efektívnejšie bojovať s menším počtom vojakov, čo čiastočne rieši problém s nedostatkom personálu, ktorý trápi množstvo ozbrojených síl po celom svete.

Okrem toho, autonómne zbraňové systémy sú vybavené sofistikovanými senzormi a algoritmami, ktoré im umožňujú rozlišovať medzi civilnými a vojenskými cieľmi, čím znižujú riziko nežiaducich civilných obetí.

V súčasnosti sa používajú hlavne v letectve a v loďstve, kde nie je potrebné až tak pokročilé senzorové vybavenie pre orientáciu v priestore. Ich využitie sa postupne rozširuje aj do iných oblastí, ako napríklad pozemný boj a obrana základní. Je dôležité poznamenať, že tieto zbraňové systémy vyžadujú dôkladnú reguláciu a kontrolu, aby sa zabránilo ich zneužitiu a zachovala sa medzinárodná právna zodpovednosť za ich použitie.

Pozemné sily

V súčasnosti existuje veľké množstvo typov autonómnych systémov. Technologický pokrok v oblasti bezpilotných prostriedkov sa neobmedzuje len na UAV´s (unmanned aerial vehicles – bezpilotné letecké prostriedky), ale narastá aj v oblasti UGVs (bezpilotné pozemné prostriedky), ako aj povrchových- vodných prostriedkov, známych aj ako USV. Tento typ autonómnych systémov napreduje rýchlejšie, než sa pred niekoľkými rokmi očakávalo.

Je potrebné zdôrazniť, že pozemné sily sú vystavené nedostatku personálu spravidla najviac. Ide o najväčšiu časť ozbrojených síl, ktorá je náročná na personál, často aj s odbornými znalosťami. Dobre fungujúce ozbrojené sily musia byť kvalitne zorganizované a zabezpečené z hľadiska zásobovania až po samotné ozbrojené zložky pripravené na boj.

9fc83094-e47a-4c99-967f-ba0bd3392b6d.jpeg
FOTO: UGV THeMIS od estonskej spoločnosti Milrem Robotics prepravuje náklad pre vojakov v hornatom teréne. (zdroj: Milrem Robotics)

Práve logistika spoločne s ochranou objektov je na začiatok pravdepodobne najperspektívnejšia oblasť rozvoja autonómnych alebo diaľkovo ovládaných systémov. Pokrok v umelej inteligencii a rozvoj robotiky už postúpil dostatočne ďaleko na to, aby značná časť celého logistického systému ozbrojených síl bola zabezpečená práve autonómnymi systémami. Zároveň je to jedna z najmenej eticky problematických častí ozbrojených síl z hľadiska zavádzania semi-autonómnych až autonómnych systémov, pretože nie sú priamo nasadzované v boji.

Vhodným príkladom aplikácie týchto systémov je Izrael. Ten už niekoľko rokov využíva UGVs Guardium ako prostriedok na ochranu vojenských objektov a hraníc. Vozidlo môže fungovať plne autonómne alebo môže byť ovládané pomocou operátora na diaľku. 43ca950d-7b2f-42f1-9657-45fba4e53f9b.jpeg
Izraelské UGV Guardium.  (zdroj: Embention)

Nedávno taktiež izraelský vojenský priemysel predstavil nové UGV ROBUST, ktoré dokáže prepravovať posádku a má porovnateľnú palebnú silu s klasickými transportérmi. Je to dôkaz toho, že autonómne systémy prenikajú aj do čela ozbrojených síl čoraz častejšie. Autonómne systémy sa stávajú čoraz finančne dostupnejšími a Izrael nimi čiastočne vypĺňa svoju početnú nevýhodu voči protivníkom a zároveň si zaisťuje technologickú prevahu na bojisku.0f83db13-d76e-4588-80f6-e3518bbc0cb5.jpeg

Nové izraelské UGV ROBUST, ktoré dokáže chránene prepravovať posádku a zároveň má dostatočnú palebnú silu.  (zdroj: Israel Ministry of Defense)

Vzdušné sily

V súčasnej dobe sa bezpilotné prostriedky stávajú stále viac populárnymi a používanými v mnohých armádach po celom svete, vrátane Ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktoré o ne prejavili záujem. Tieto prostriedky  poskytujú vojenským jednotkám prehľad o bojisku a podporu bojovej činnosti bez ohrozenia života vojakov.

Bezpilotné prostriedky sú často využívané pri príprave vojenských operácií, ako aj pri monitoringu a hlásení strategických a taktických informácií. Môžu tiež poskytovať podporu pri vojenských misiách a bojových operáciách, vrátane prepojenia komunikácie a vysielania obrazových informácií z bojových zón.

Bezpilotné prostriedky sú tiež veľmi užitočné pri hľadaní a záchrane civilných obyvateľov v prípadoch katastrof, ako sú zemetrasenia a povodne. Môžu tiež slúžiť na kontrolu hraníc, monitorovanie a identifikáciu teroristických skupín a zabránenie nelegálneho prekročenia hraníc.

1b72beb6-cfcb-40db-b74c-520897320fa5.jpeg

Turecká bezpilotná stíhačka Bayraktar Kizilelma (zdroj: Baykar)

Slovenská armáda, menovite 5. pluk špeciálneho určenia, už využíva prieskumné bezpilotné prostriedky a drony. V budúcnosti sa očakáva, že ozbrojené sily budú využívať ďalšie nové a vysoko výkonné bezpilotné prostriedky, ktoré poskytnú ešte väčšiu účinnosť a presnosť pri plnení úloh.

Potenciál majú taktiež bojové bezpilotné lietadlá, ktoré by rozšírili schopnosti slovenského bojového letectva. Či už na diaľku ovládané alebo úplne autonómne bezpilotné stíhačky môžu slúžiť ako nosníky munície a rakiet budúcich slovenských stíhačiek F-16 alebo priamo ako bojové stíhačky schopné brániť vzdušný priestor. Najnovší typ stíhačiek F-16, ktoré bude vlastniť aj Slovenská republika podobnú integráciu podporuje, nakoľko väčšina komponentov lietadla je totožná s najmodernejšími stíhačkami F-22 a F-35.

Bojové bezpilotné lietadlá sú v súčasnosti vyvíjané viacerými spoločnosťami. Azda najďalej sú spoločnosti Boeing (MQ-58A Valkyrie), Airbus (projekt nEUROn) a Baykar (Kizilelma). Boeing v súčasnosti pokročil s niekoľkými bezpilotnými lietadlami (tanker MQ-25 a stíhačka MQ-58), ktoré počítajú aj s autonómnym fungovaním. Turecký Baykar zase úspešne pokračuje s vývojom stíhačky Bayraktar Kizilelma.

Ako je na tom Slovensko?

Bojové bezpilotné prostriedky môžu byť využité v oblastiach, kde je ťažké dosiahnuť cieľ s pozemnými jednotkami alebo lietadlami s pilotom. Taktiež predstavujú lacnejšiu metódu monitorovania vzdušného priestoru alebo sprevádzania civilných lietadiel. Uvedomuje si to aj naše ministerstvo obrany, ktoré je v kontakte s výrobcami. Rokovania sa uskutočnili s tureckým Baykarom o lietadlách Bayraktar TB2, ako aj s izraelským Elbit Systems o jeho širokým portfóliu dronov v rodinách Hermes i malých taktických UAS Skylark  či Skystriker. Skylark Lex štartujúci z ruky vojaka používa na prieskum napríklad pluk špeciálneho určenia v Žiline.  Netreba zabúdať ani na ďalšieho izraelského výrobcu, štátnu spoločnosť  Israel Aerospace Industries či ambicióznych Ukrajincov Skyeton s výrobou v Košiciach. Je tak možné, že v blízkej budúcnosti posilnia ozbrojené sily aj väčšie či menšie bezpilotné prostriedky, schopné vojenských i civilných operácií

Turra 30 od slovenskej spoločnosti EVPÚ a.s., Nová Dubnica. (Zdroj: Martin Martiš, Futurearmy.sk) 

Čo sa týka pozemných síl, tak ministerstvo obrany pristupuje k ich vyzbrojovaniu konzervatívnejšie. Existujú však už aj tu príklady automatizácie ako napríklad bezposádkové veže, ktoré majú byť namontované na vozidlá JLTV alebo taktiež už známa veža Turra 30, ktorá bude použitá v obrnených transportéroch Patria. 

Diaľkovo ovládaný zbraňový systém Turra 30 vyvinula, vyrobila a pred vyše desiatimi rokmi uviedla na trh slovenská spoločnosť EVPÚ a. s., Nová Dubnica. Odvtedy túto bojovú vežu, ktorá patrí vo svojej triede k technologickej špičke, firma priebežne zdokonaľuje. Veža Turra 30 taktiež nedávno zaujala aj Indonéziu, ktorá chce spolupracovať na jej vývoji a výrobe. PT Republik Defens Indonesia, ktorá sa venuje hlavne vývoju a výrobe systémov obranného priemyslu v stredu 4. októbra na veľtrhu IDEB Defence and Security v bratislavskej Inchebe podpísala s firmou EVPÚ dohodu o rozvoji podnikateľských aktivít pre produkt Turra 30 na území Indonézie. EVPÚ pokračuje tiež vo vývoji viac pokročilej veže Turra 40 s kanónom s väčšou rážou. 

Vysokou mierou automatizácie disponujú aj samohybné húfnice Zuzana 2 a BIA, ktoré nevyžadujú veľkú posádku. Nejedná sa ale o plne automatizované prostriedky. 

Vo všeobecnosti platí, že prostriedky autonómneho vojenstva môžu aj našej armáde pomôcť s personálnymi problémami a zároveň dopomôcť k zvýšeniu stavu na 22 000 profesionálnych vojakov, ktoré si ministerstvo obrany dalo za cieľ, pretože na personál nebude kladená potreba tak veľkej odbornej spôsobilosti.

Zdroj titulného obrázku: Boeing Australia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *