Izraelské letectvo má už štyri letky dronov Hermes
Izraelské letectvo tento rok vytvorilo už štvrtú letku, ktorá používa bezpilotné prostriedky Hermes od firmy Elbit Systems. História týchto letiek je zároveň dobrým príkladom vývoja moderných ozbrojených síl, ktoré sa dnes už bez dronov nezaobídu.
Napríklad 147. letka bola znovu aktivovaná s dronmi Hermes 900 tento rok, no jej história je omnoho dlhšia. Vznikla už v roku 1956, kedy počas Suezskej krízy používala vrtuľové cvičné lietadlá na spojovacie, ale i prieskumné účely. V roku 1967 počas Šesťdňovej vojny používala prúdové cvičné lietadlá Fouga Magister – no nie na výcvik, ale na priamu podporu pozemných vojsk.
Piloti 147. letky počas Šesťdňovej vojny podnikli 419 bojových letov, pri ktorých vystrelili 4 384 neriadených rakiet. Používali aj guľomety a bomby. Nárokovali zničenie 128 tankov, 43 obrnených vozidiel, 292 nákladných áut a mnoho ďalších cieľov. Letka však za to zaplatila stratou šiestich lietadiel i s pilotmi.
V rokoch 1978-86 používala 147. letka bojové lietadlá A-4 Skyhawk. Potom bola zrušená a tento rok obnovená. Dá sa povedať, že drony Hermes 900 používa na tie isté úlohy, čo predtým – prieskum, komunikáciu i podporu vojsk údermi na pozemné ciele. Rozdiel je v tom, že teraz neriskuje životy pilotov.
Podobne sú na tom aj ďalšie dve jednotky – 160. a 161. letka. Obe vznikli v roku 1980 a používali bojové vrtuľníky AH-1 Cobra. Kým prvá z nich bola v roku 2013 zrušená a v roku 2020 obnovená s dronmi Hermes, 161. letka prešla na bezpilotné prostriedky priamo z helikoptér. Štvrtou jednotkou s dronmi Hermes je 166. letka, ktorá vznikla v roku 1999 ako tajný projekt a bezpilotné prostriedky využívala od svojho založenia.
Izrael patrí medzi krajiny, ktoré majú najväčšie skúsenosti s výrobou a využívaním bezpilotných prostriedkov. Drony Hermes vyrába tamojšia firma Elbit Systems, ktorá patrí k najvýznamnejším výrobcom na svete. Ako jediná poskytuje systémy, ktoré ozbrojeným silám ponúkajú kohézne riešenia vrátane komplexného radu dronov od miniatúrnych prenosných cez taktické až po prostriedky s dlhou výdržou vo vzduchu.
Navyše, Elbit Systems ponúka svoje drony ako rodiny viacerých subsystémov, ktoré spadajú do viacerých kategórií. To znamená úsporu nákladov, pretože zákazníci môžu využívať ten istý personál, rovnaké náhradné diely, software či prostriedky pozemného riadenia a výcvik operátorov.
To sa týka aj rodiny dronu Hermes, ktorý je akousi vlajkovou loďou firmy Elbit Systems. Typ Hermes 450 má maximálnu vzletovú hmotnosť 550 kg a unesie náklad 220 kg. Vo vzduchu vydrží 18 hodín. Väčší Hermes 900 má maximálnu vzletovú hmotnosť 1210 kg a nosnosť nákladu až 400 kg. Jeho vytrvalosť je až 30 hodín. O kvalitách dronov Hermes svedčí aj to, že izraelská vláda ich nakúpila už trikrát a je teda opakovaným zákazníkom, ktorý je s nimi spokojný – a to aj v dobe súčasnej bezpečnostnej krízy.
Drony by mali byť prioritou pre každú modernú armádu a aj Ozbrojené sily SR by mali zvážiť strategické investície do tejto techniky. Svoje využitie totiž majú aj v mierových časoch. Spomínané typy Hermes 450 a 900 sú viacúčelové stroje so širokým uplatnením vo vojenskej i civilnej oblasti. V rámci civilného uplatnenia môžu napríklad strážiť hranice, monitorovať rozsah lesných požiarov alebo povodní, či pomáhať pri pátracích a záchranných akciách.
Ďalším významným faktorom pri dronoch Hermes je, že naše ozbrojené sily by nešli do žiadneho rizika. Ide o dôkladne preverené prostriedky, ktoré sa vo veľkom počte používajú v skutočných bojových podmienkach – ako vyplýva aj z vyššie uvedeného popisu izraelských jednotiek. Nemenej dôležitým faktorom je podpora domáceho priemyslu. Spoločnosť Elbit Systems opakovane preukázala ochotu spolupracovať s miestnymi firmami – a to aj na Slovensku. To by znamenalo rozšírenie schopností slovenských výrobcov a tiež vytváranie nových, vysoko kvalifikovaných pracovných miest.