
Roshel rozširuje výrobu vozidiel Senator do Česka i na Ukrajinu
Kanadská firma Roshel prežíva mimoriadne úspešné obdobie. Výrobu svojej vlajkovej lode, vozidla Senator, rozširuje do ďalších krajín a v Kanade ide produkovať aj nové pásové vozidlo.
Roshel Senator sa vyrába od roku 2018. Základnú verziu označuje firma ako obrnený transportér a je určená skôr pre civilné využitie – napríklad pre policajné zložky alebo na prepravu peňazí. Na ňu nadväzuje odolnejšia verzia MRAP.

Zdroj: Futurearmy.sk
Existuje aj zdravotnícka verzia, pick up, či vozidlo pre pyrotechnikov. Pri dĺžke 5,6 metra má stroj hmotnosť 8 ton. Nosnosť je 1,2 až 2 t, v závislosti od vybavenia a úrovne ochrany. Výzbroj môže tvoriť manuálne alebo diaľkovo ovládaný guľomet na streche,
Pred vojnou na Ukrajine však Roshel veľa Senatorov nepredal. Zlom prišiel s kanadskou vojenskou pomocou Kyjevu, ktorá od roku 2022 narástla až na 1800 kusov. Ide o prvé bojové nasadenie týchto vozidiel. Ukrajina ich používa najmä na prepravu v blízkosti frontovej línie. Bolo ich vidno aj na videách zachytávajúcich evakuáciu civilistov z miest, o ktoré sa bojovalo.
Koncom mája na veľtrhu IDET v Brne kanadská firma podpísala zmluvu s českou skupinou Omnipol o založení spoločného podniku Roshel CZ. Ten by mal začať vyrábať vozidlá Senator v priebehu tohto roka. Lokalitu však nezverejnili.

Zdroj: Futurearmy.sk
Vozidlá budú určené na export. Omnipol chce využiť to, že pôsobí v sto krajinách po celom svete. Na začiatku sa chcú sústrediť na krajiny NATO – nielen členské, ale aj partnerské – a to najmä v Európe. Postupne sa chcú dostať na stovky vyrobených kusov ročne a neskôr až na tisíc ročne.
Vzápätí výkonný riaditeľ Roman Shimonov oznámil, že Roshel spustil výrobu Senatorov aj priamo na Ukrajine. Ide o súčasť nového trendu západných spojencov, ktorí namiesto priamych dodávok čoraz viac financujú výrobu zbraní priamo v ukrajinských podnikoch, alebo otvárajú na Ukrajine nové závody.
Shimonov potvrdil, že závod otvorili už pred dvomi mesiacmi a teraz je plne aktívny. Z bezpečnostných dôvodov neprezradil, kde sa nachádza. Výroba priamo na Ukrajine posilní tamojší priemysel, ale najmä odstráni logistické prestoje a urýchli dodávky na front.

Zdroj: Roman Shimonov
Kým produkcia Senatorov sa presúva do zahraničia, v Kanade chce Roshel vyrábať nové obojživelné pásové vozidlo do každého terénu. Roman Shimonov oznámil uzavretie zmluvy so singapurskou spoločnosťou ST Engineering. Jej vozidlo ExtremV chce ponúkať kanadským ozbrojeným silám v tendri, ktorý hľadá náhradu za staré stroje BV206.
Vozidlá BV206 sa vyrábali od roku 1980 vo Švédsku. Tvoria ich dva spojené pásové podvozky. ExtremV je na podobnom princípe. Potreba takýchto strojov je podmienená rastúcim významom arktických oblastí.

Zdroj: US Navy
Kanada chce v novom tendri získať 170 obojživelných vozidiel schopných operovať v extrémnom počasí v Arktíde. Každý stroj musí byť schopný okrem dvojčlennej posádky podporovať 10 ďalších vojakov. Nehovoríme o preprave, ale o skutočnej životnej podpore v nehostinných podmienkach.
Nové vozidlá musia byť schopné vydržať 72 hodín bez vonkajšej podpory a prejsť 300 km. Dodávky sa očakávajú v rokoch 2029 až 2032. Kanada chce štyri verzie – na prepravu vojakov, prepravu nákladu, veliteľskú a zdravotnícku.