Predstavili novú európsku samohybnú húfnicu Nemesis
Na výstave FEINDEF v Madride predstavila firma GDELS (General Dynamics European Land Systems) novú pásovú samohybnú húfnicu Nemesis, ktorú vyvinula v spolupráci s nemeckou spoločnosťou KNDS.
Ide o kombináciu podvozku vozidla ASCOD s automatickým delostreleckým modulom AGM (Artillery Gun Module). Vychádza zo staršieho projektu DONAR firmy KNDS. Vpredu má kabínu pre dvojčlennú posádku a vzadu automatickú vežu s húfnicou kalibru 155 mm s dĺžkou hlavne 52 ráží.

Zdroj: KNDS
Vo veži je pripravených 30 projektilov a 144 modulárnych prachových náloží. Dostrel je 40 km s bežným strelivom. So špeciálnymi projektilmi je to až 54 km. Rýchlosť streľby sa bežne pohybuje okolo šesť rán za minútu. Maximálna rýchlosť streľby je podľa výrobcu deväť rán za minútu.
Zameriavací systém je plne automatický. V prípade potreby je možná aj priama streľba pomocou optického zameriavača. GDELS nezverejnil detaily o elektronických systémoch, ale predpokladá sa, že Nemesis má laserový diaľkomer a meteorologické prístroje, vďaka ktorým dokáže balistický počítač zohľadniť aj vplyvy počasia.
GDELS zverejnil aspoň to, že Nemesis je plne kompatibilný s centrálnou sieťou. Z toho vyplýva, že údaje o cieľoch môže v reálnom čase získavať od predsunutých pozorovateľov, z dronov či satelitov. Takéto prepojenie je v súčasnosti na bojisku životne dôležité.
Vozidlo môže mať k dispozícii sekundárnu zbraň v diaľkovo ovládanej zbraňovej stanici podľa výberu zákazníka. Takýto guľomet by mohol slúžiť nielen na obranu proti prípadnému prieniku pechoty protivníka, ale i proti dronom. Obsluha je dvojčlenná, čo svedčí o plnej automatizácii. Podobné systémy majú bežne štyroch až piatich členov posádky.

Zdroj: KNDS
Výrobca cieli na klientov, ktorí už majú bojové vozidlá ASCOD. Rovnaké podvozky by im uľahčili obstarávanie náhradných dielov a údržbu. Oproti pôvodnému projektu DONAR má Nemesis prepracovanú kabínu posádky i lepšiu ochranu podvozka. Veža AGM sa nezmenila, tá sa už osvedčila aj na iných platformách – napríklad RCH-155 na podvozku Boxer či Piranha IV pre švajčiarsku armádu.
Motor vozidla má výkon 590 kW a stroj s ním dosahuje rýchlosť takmer 70 km/h. Dojazd prevyšuje hodnotu 500 km. Aj tieto údaje sú oproti pôvodnému DONARu mierne vylepšené. Hmotnosť Nemesis je okolo 40 ton, čo je výrazne menej ako 55 ton pri pásovej húfnici PzH 2000.
Len doplnim, modul AGM pouzivany aj na RCH55 ma podla vyrobcu moznost palby za jazdy do 10km/hod. Avsak PR neuvadza ze ide len o palbu za jazdy v pred. (v bojovych podmienkach si neviem celkom dobre predstavit ako by som to vyuzil) Bocna palba za jazdy nieje mozna! ( co je logicke vzhaldom na sily ktore posobia pri vystrele)
Takze ,,game changer,,v delostrelctve ktore sa snazi z tohto modulu vytvorit pomocou reklamy vyrobca sa nekona, napriek tomu ide o hufnicu zo skvelymi paramatrami.
To je zaujímavé doplnenie.
Možné bojové využitie mi napadlo pri snahe o čo najrýchlejšiu zmenu polohy po výstrele. Musel by sa na to vopred nájsť vhodný terén – rovný smerom k nepriateľovi a s následnou odbočkou, kde by húfnica za jazdy párkrát vystrelila a potom by odbočila, prípadne sa otočila.