NázoryVojenská technika

Česká armáda čelí kritike za to, že nenakúpila slovenské húfnice


Delostrelectvo Armády Českej republiky už pred rokmi vyradilo všetky ťahané systémy, rovnako ako staršie samohybné sovietske typy. Čoskoro skončia aj obľúbené a výkonné, ale predsa už nedostačujúce kolesové samohybné húfnice vz. 77 DANA, ktoré česká armáda prevádzkuje ešte v počte okolo päťdesiatich kusov.

České ministerstvo obrany pôvodne plánovalo modernizovať súčasné systémy DANA, česká zbrojovka Czechoslovak Group ponúkala aj prechod na delá kalibru NATO 155 mm. Ako je vidieť na priloženom grafe, českí a slovenskí výrobcovia v súčasnosti ponúkajú hneď šesť rôznych systémov, z ktorých je možné si veľmi dobre vybrať. Slovenské typy dosahujú svetové výkony a napríklad húfnice EVA, EVA M2 a Zuzana 2 v mnohých parametroch dokonca prevyšujú svetovú špičku.

Suma je v českých korunách.
Zdroj: autor

Český tender však v roku 2020 nečkane vyhrali francúzske húfnice CAESAR. Medzi najdôležitejšie hodnotené parametre patrili maximálny dostrel, rýchlosť streľby, spektrum munície, kompatibilita so systémami riadenia paľby NATO, možnosť umiestnenia na domáci podvozok Tatra a samozrejme aj cena.

Hneď na začiatku boli vylúčené tri typy bez možnosti použitia podvozku Tatra – britský Archer, nemecký systém AGM a juhoafrický G6 Rhino. Zo zostávajúcej pätice typov (francúzsky CAESAR 8×8, izraelský ATMOS, juhoafrický Condor a dva slovenské systémy Zuzana 2 a Eva) postúpili do užšieho výberu systémy CAESAR a Zuzana 2.

Ilustračná snímka húfnice Zuzana 2 pri nasadení v Lotyšsku.
Zdroj: OS SR

Zatiaľ čo slovenské delo má plne pancierovanú nadstavbu a rozmernú otočnú vežu, v ktorej sa nachádza systém automatického nabíjania, CAESAR sa vyznačuje pancierovanou kabínou obsluhy, ale nemá otočnú pancierovanú vežu. Samotná zbraň sa nachádza na lafete na zádi automobilového podvozku a má poloautomatické nabíjanie, ktoré si zatiaľ vyslúžilo najväčšiu kritiku.

Dáni radšej odovzdali CAESARy Ukrajine

Zatiaľ čo pôvodné francúzske verzie používajú jednoduché jednosmerné poloautomatické nabíjače, česká verzia používa extrémne zložitý a zároveň veľmi zraniteľný dvojsmerný nabíjací systém. Okrem Českej republiky si túto verziu objednalo aj Dánsko.

Húfnica CAESAR na podvozku Tatra.
Zdroj: Tatratrucks

Po sérii testov však Dáni označili nabíjací systém za veľmi poruchový. Dánsky denník Berlingske v apríli 2023 vyspovedal veliteľa delostreleckého pluku, ktorý testoval húfnice CAESAR 8×8, plukovníka Møllera. Podľa neho delá mali jednu poruchu za druhou, niekedy dokonca nebolo možné kvôli poruchám vôbec strieľať. Problémy nakoniec dosiahli taký rozmer, že Dáni radšej kúpili delá v Izraeli a nové CAESARy poslali na Ukrajinu.

Už v čase výberu nového systému pre české delostrelectvo sa ozývali hlasy, že by bolo rozumné v rámci československej spolupráce v zbrojnej oblasti nakupovať slovenské zbrane, ak dosahujú špičkové parametre. Slovensko má v súčasnosti jeden z najvýznamnejších svetových delostreleckých programov a slovenskí výrobcovia, najmä Konštrukta-Defence, nadväzujú okrem iného na úspešný program DANA.

Podpora slovenských výrobcov je pritom pre českú armádu dôležitá, pretože naopak, Slovensko recipročne nakupuje celý rad zbrojných výrobkov z Česka (napr. automobily Tatra alebo naposledy prejavilo záujem o cvičné lietadlá L-39NG). Ako je pritom vidieť z priložených tabuliek, cenovo je CAESAR druhý najdrahší po výkonnom type Diana, ktorý je však ako jediný z uvedených na drahom pásovom podvozku.

Naopak slovenské systémy sú lacnejšie. Zuzana 2, ktorá má navyše špičkovú pancierovú ochranu, je lacnejšia mierne, typy EVA a EVA M2 majú potom pri rovnakých výkonoch výrazne nižšiu cenu.

Vzhľadom na rozsiahle problémy s kvalitou systému CAESAR, ktoré odhalili dánske testy, a cenu, ktorá bola pre českú armádu už dvakrát zvýšená, asi nie je úplne nerozumné pýtať sa, prečo česká armáda nešla slovenskou cestou.

Autor je český vojenský publicista a analytik.

2 thoughts on “Česká armáda čelí kritike za to, že nenakúpila slovenské húfnice

  • Na otazku preco nakoniec nesli slovenskou cestou je jednoducha odpoved. Francuzi v tom case nakupovali mnozstvo tatrovackych podvozkov a nakup bol podmieneny reciprocnym obchodom. Tak ceska vlada rozhodla nakupit Cezari.
    Mna skor zaraza k moznostiam zbrojneho priemyslu v CR ze si ACR nezadalo vyvoj novej hufnice. Napr.DITA mohla byt z razou 52 a vzniknut ovela skor.

    Reply
  • Bola to vedomá zásadná chýba za účelom poškodiť armádu českej republiky.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *