Latinská Amerika láka európske zbrojovky, presadiť sa snažia aj tie slovenské
Slovenská delegácia sa vrátila z Brazílie. Jej súčasťou bol aj minister obrany Robert Kaliňák, ktorý bol v juhoamerickej krajine rokovať predovšetkým o kúpe nových transportných lietadiel Embraer C-390. Chce tiež rozvinúť obrannú spoluprácu.
Latinská Amerika je momentálne asi najlákavejším zahraničným trhom pre európske zbrojovky. Nie sú však jediné. Silný konkurenčný boj tu prebieha najmä s juhokórejskými firmami. Zbrojovky zo starého kontinentu ťažia z priaznivej situácie, ktorá vznikla v súvislosti s obchodnou zmluvou medzi Európskou úniou a juhoamerickým spoločenstvom Mercosur. Po jej definitívnom uzavretí by mali uľahčený prístup na tamojší trh.
Zo Slovensko by to mohli využiť najmä továrne na výrobu munície. Robert Kaliňák potvrdil brazílsky záujem o slovenské muničné aktivity, ako aj o know-how, ktoré v tejto oblasti Slovensko má. Brazília mala nedávno záujem o nákup slovenských húfnic Zuzana 2, tie však napokon skončili v tendri na druhom mieste.
Kaliňák sa však nevzdáva. „My chceme dať ponuky, ktoré sú zaujímavé a môžu pomôcť vzťahom v obrannej spolupráci,“ povedal minister obrany. Naznačoval tým barter v prípade slovenského nákupu lietadiel C-390. Pre Brazíliu by mohla byť okrem Zuzany 2 zaujímavá aj húfnica Bia, ktorá sa po novom označuje Eva M2. Tá je lacnejšia a reaguje aj na skúsenosti z Ukrajiny.
Embraer C-390 bol hlavným bodom, o ktorom Kaliňák v Brazílii rokoval. Podpísal tam memorandum, ktoré potvrdzuje záujem Slovenska kúpiť tieto lietadlá. Len krátko pred cestou do Brazílie ohlásil záujem nahradiť dve transportné lietadlá C-27J Spartan, ktoré Ozbrojené sily SR používajú iba šesť rokov. C-390 však oproti nim ponúka lepšie výkony. Slovensko by chcelo kúpiť tri kusy, ktoré by aktívne používalo plus jeden do zálohy.
To, či tieto lietadlá nakoniec kúpime, však bude závisieť od podmienok. Kaliňák potvrdil, že o cene, parametroch, výbave a ďalších nevyhnutných veciach sa s brazílskou stranou ešte nerokovalo. Veľa môže závisieť aj od prípadnej protihodnoty. To je práve šanca pre naše zbrojovky. Napríklad Švédsko sa nedávno tiež rozhodlo kúpiť C-390 a na výmenu Brazília zvýšila svoju objednávku stíhačiek JAS 39 Gripen o 25 percent.
Brazília však len nepredáva a nevymieňa. Pri modernizácii svojich ozbrojených síl sa obzerá najmä po európskych trhoch. Poľsko koncom novembra oznámilo, že Brazília má záujem o bojové vozidlá pechoty Borsuk a prenosné protilietadlové rakety krátkeho dosahu Piorun.
Ešte väčší obchod sa chystá na poli ľahkých bojových lietadiel. Brazília by chcela nahradiť starnúce lietadlá A-4 Skyhawk a AMX a kúpiť až 30 nových strojov. Na túto zákazku si brúsi zuby talianske Leonardo s lietadlami M-346 FA. Talianom však môže vytrieť kocúra India. Tá ponúka Brazílii ľahké nadzvukové lietadlá Tejas Mk1A. Tie by mali nahradiť iný starší typ v brazílskej výzbroji – F-5 Tiger II. V tomto prípade je takmer ruka v rukáve, pretože Brazília opäť ako protihodnotu ponúka predaj C-390 Indii. A ak sa tento obchod podarí dotiahnuť (čo sa javí ako veľmi pravdepodobné), je otázne, či bude Brazília kupovať dva rôzne typy lietadiel naraz, najmä keď sú len v trochu odlišných kategóriách.
To ďalšia juhoamerická krajina, Peru, takéto problémy nerieši. Je to trochu prekvapujúce, ale momentálne najväčšia nákupná horúčka na celom kontinente prebieha práve tam. Peru bolo pritom dlho považované za jednu z najchudobnejších krajín. Teraz nakupuje zbrane vo veľkom. Na úkor európskych firiem tam však uspela Južná Kórea.
Soul v priebehu novembra uzavrel v Peru celý rad zmlúv o spoločnej výrobe viacerých druhov zbraní. Na oplátku sa pre juhokórejské firmy otvorí peruánsky banícky sektor. Firma Hyundai Heavy Industries a peruánske štátne lodenice SIMA napríklad podpísali memorandum o spoločnom vývoji ponoriek. Hyundai Rotem zas dodá peruánskej armáde v rámci jej modernizácie tanky K2 Black Panther a osemkolesové obrnené vozidlá K808.
Jedným z najväčších obchodov, ktoré Peru chystá, je nákup nových stíhačiek, ktoré by nahradili stroje MiG-29 a Mirage 2000. Do úvahy prichádza napríklad F-16 Block 70, Rafale či Gripen. O novom type sa ešte nerozhodlo, aj tu však už Južná Kórea stihla získať solídne predmostie. Firma KAI a štátne opravárenské závody peruánskeho letectva SEMAN uzavreli dohodu o výrobe dielov pre nové juhokórejské stíhačky KF-21. Peru sa tak oficiálne zapojilo do tohto juhokórejského programu a odtiaľ je už len krôčik k obstaraniu samotných lietadiel.
Nové lietadlá a ponorky chce aj Argentína, ktorú tiež dlho trápili ekonomické problémy. V prípade lietadiel tak kupuje staršie F-16 z druhej ruky. Malo by ísť o 24 kusov z Dánska a na prelome novembra a decembra si bolo argentínske letectvo vyzdvihnúť v Európe prvý kus.
Z Európy budú aj nové argentínske ponorky. A v tomto prípade budú naozaj nové. Vo Francúzsku vyrobia tri plavidlá triedy Scorpene, ktoré budú stáť dokopy viac ako 2 miliardy dolárov. Tento rok na to v rozpočte neboli vyčlenené peniaze, preto to chce Argentína na budúci rok vyriešiť pôžičkou.
Ponorky budú v brazílskej úprave známej ako Riachuelo. Líšiť sa budú nižším počtom torpédometov – ponesú štyri namiesto šiestich. Budú mať zásobu 18 torpéd, ale aj rakiet Exocet alebo Harpoon proti lodiam. Majú diesel-elektrický pohon, pod vodou vydržia 70 dní, majú dosah 18 500 km a posádku 35 námorníkov.
Saab okrem Brazílie a Peru, ktoré sme už spomínali, ponúka svoje stíhačky Gripen aj v Kolumbii ako náhradu za staršie lietadlá Kfir. A ďalším hráčom, ktorý sa v Južnej Amerike snaží presadiť, je Turecko. Aktívne tam ponúka svoje nové nadzvukové cvičné a ľahké bojové lietadlo Hürjet. To prvýkrát letelo vlani v apríli a firma TAI teraz rozbieha sériovú výrobu pre turecké letectvo.
V snahe presadiť sa s Hürjetom v Južnej Amerike zriadilo Turecko regionálnu kanceláriu v Santiagu v Chile. Ponúka ho aj Kolumbii, ktorá chce okrem Kfirov nahradiť aj lietadlá A-37B Dragonfly. Tam však má opäť náskok Južná Kórea, ktorej stroje FA-50 už v Kolumbii boli na oficiálnom vyhodnocovaní.
Na záver len dodáme, že všetky spomínané obchody alebo rokovania o nich prebehli za posledný mesiac. Staršie udalosti tu ani nespomíname. Aj to svedčí o intenzívnom záujme o región Latinskej Ameriky.