Embraer sa snaží presadiť svoj C-390 aj v Poľsku. A čo Slovensko?
Brazílsky výrobca lietadiel Embraer pokračuje vo svojej ofenzíve na stredoeurópskom trhu. Najnovšie sa so svojím transportným strojom C-390 Millenium zameral na Poľsko. A čo Slovensko?
Dvojmotorové prúdové transportné lietadlo Embraer C-390 Millenium žne v našom regióne jeden obchodný úspech za druhým. Maďarsko si objednalo dva kusy a prvý už dostalo. Česko kupuje taktiež dva kusy a Rakúsko rovno štyri.
Najnovšie predviedol Embraer svoj C-390 poľským médiám. Poľské ozbrojené sily totiž zvažujú posilnenie svojich transportných schopností a analyzujú trh. Jednou z možností je práve C-390, ktorý vo svojej kategórii robí veľký dojem svojimi výkonmi. Okrem prepravy vojakov a techniky môže slúžiť aj na zdravotnícku evakuáciu, dopĺňanie paliva počas letu či na pátracie a záchranné misie.
C-390 od začiatku vyvíjali s tým, že bude mať podobnú kapacitu ako americký stroj C-130 Hercules, ktorý sa v tejto kategórii považuje za akýsi štandard. Namiesto štyroch turbovrtuľových motorov však Embraer použil dva prúdové. C-390 tak má oproti americkému konkurentovi vyššiu rýchlosť i dolet.
Pre porovnanie, C-130J má maximálnu rýchlosť 670 km/h a s nákladom 15,5 tony doletí na vzdialenosť 3 300 km. C-390 má maximálnu rýchlosť 988 km/h a s nákladom 14 ton doletí na vzdialenosť 5 000 km. Maximálna kapacita Herculesa je 19 ton, C-390 uvezie až 26 ton. Môže tiež prepravovať 80 vojakov alebo 66 plne vystrojených parašutistov.
Po Rakúsku, Maďarsku a Česku tak možno zaradí C-390 do výzbroje aj Poľsko. Jediným štátom v regióne, ktorý ostáva mimo hry, je Slovensko. V tomto svetle však získavajú ďalší význam slová ministra obrany Roberta Kaliňáka. Ten v máji na veľtrhu IDEB hovoril o mnohých veľkých plánoch a okrem iného spomenul, že chce riešiť aj dopravné letectvo.

Zdroj: Embraer
Slovensko má v súčasnosti šesť lietadiel L-410, ktoré slúžia len na dopravu na krátke vzdialenosti a dve transportné lietadlá C-27J Spartan. C-390 by bol oproti nim o kategóriu vyššie a predstavoval by výrazné posilnenie kapacít slovenského letectva. V prípade dohody s niektorým zo susedov o spoločnom obstaraní či údržbe by to mohlo znamenať aj nižšie prevádzkové náklady. Do úvahy prichádza najmä Česko, s ktorým sme sa o takéto dohody o spoločnom postupe usilovali aj pri inej technike (napr. bojových vozidlách CV90).
Česko (konkrétne firma Aero Vodochody) sa tiež podieľa na výrobe C-390. Dodáva niektoré diely zadnej časti trupu, nábežnú hranu krídel, nákladnú rampu, dvere a poklopy núdzových východov. Takže prípadná údržba sa logicky tiež sústredí tam.