
Na ukrajinskom nebi sa objavil Turbo Čmeliak s raketami
Ukrajina začala používať poľnohospodárske lietadlo Turbo Čmeliak vybavené raketami na zostreľovanie ruských dronov. Zábery takého stroja na ukrajinskom nebi sa objavili na portáli Militarnyj.
Z-37 Čmeliak je známe práškovacie lietadlo československého pôvodu. Vyrábalo sa od 60. rokov minulého storočia. V pôvodnej verzii s piestovým hviezdicovým motorom s výkonom 232 kW vzniklo okolo 700 kusov.
V 80. rokoch vyrobili aj menšiu sériu novej verzie Z-37T Agro Turbo s turbovrtuľovým motorom s výkonom 362 kW. Tento stroj dostal aj novú trojlistú vrtuľu namiesto pôvodnej dvojlistej. Prezývali ho aj Turbo Čmeliak. Neskôr sa objavila aj ďalšia modernizovaná verzia Z-137T. Práve tento výkonnejší Z-137T sa teraz objavil na ukrajinskom nebi s raketami.
Nie je to však prvé vojenské využitie slávneho Čmeliaka. V roku 1984 si vtedajšia Nemecká demokratická republika (Východné Nemecko) objednala v Československu vývoj bojovej verzie na základe Z-37T.
NDR bola veľkým odberateľom práškovacích Čmeliakov. Používala ich takmer 250 kusov. A práve preto skrsol v hlavách východonemeckých súdruhov nápad, využiť tento potenciál na vojenské účely. Podľa plánov mali práškovací piloti lietať vo výške korún stromov a zasypávať nepriateľské jednotky bombami a raketami.
Spoločnosť Aero Vodochody a Výskumný ústav letecký Kbely tak vyvinuli prototyp Z-37TM (pričom M znamenalo Military). Dostal zosilnenú konštrukciu krídla a dva upravené závesníky z lietadla L-39 Albatros. Z toho pochádzala aj riadiaca páka s tlačidlami na odpaľovanie zbraní. V kabíne pribudol aj zameriavač.
Na závesníkoch mohol Z-37TM nosiť bomby s hmotnosťou od 50 do 250 kg, odpaľovacie bloky so 16 neriadenými raketami kalibru 57 mm alebo puzdrá s guľometmi. Uvažovalo sa aj o použití rakiet vzduch-vzduch s infračerveným navádzaním K-13.
Prototyp dostal vojenskú kamufláž a bol intenzívne testovaný aj so zbraňami. Na jeseň 1985 ho predviedli aj východonemeckým zadávateľom jeho vývoja, tí však stratili záujem a projekt tak ďalej nepokračoval.
Bojový Turbo Čmeliak sa tak objavil až teraz na Ukrajine. Z krátkeho videa je zrejmých niekoľko vecí. Pod centroplánom má stroj dodatočné nádrže, aké nosili aj bežné práškovacie Z-37. Na mieste, kde má pod krídlom závesníky s raketami, vidno čierne pásy. Pravdepodobne ide o zosilnenie krídla.

Zdroj: Come Back Alive
Rakety sú typu R-73 a sú na závesníkoch AKU-73. Rakety majú hmotnosť 105 kg a dosah podľa verzie 30 až 40 km. Majú infračervené navádzanie – iné ani Čmeliak nemôže používať, pretože nemá na palube žiadny radar. Do priestoru, kde sa pohybujú nepriateľské drony, musí pilota navigovať pozemná kontrola.
Strely sú plne autonómne a navádzajú sa na cieľ samé. Potrebujú však elektrickú energiu na to, aby ich hlavica bola zapnutá aj na závesníku a vedela zachytiť cieľ. Z-137T tak má na palube zrejme aj dodatočný generátor.
Používanie ľahkých lietadiel proti bezpilotným prostriedkom ohlásil najvyšší veliteľ Ozbrojených síl Ukrajiny Oleksandr Syrskyj už v júni. Jednou z prvých lastovičiek bola informácia o lietadle Shark od firmy Shark Aero zo Senice, ktoré je vybavené rušičkami proti dronom. Ukrajina už skôr začala používať športové lietadlá Jak-52 s guľometom v zadnom kokpite.
Z-137T je ale prvým známym strojom, ktorý proti ruským bezpilotným prostriedkom nesie rakety. Ukrajina má záujem o viac takýchto lietadiel od spojencov. Odľahčí to totiž prúdové stíhačky, ktoré musia proti dronom zasahovať prakticky denne. Ľahké lietadlá ako Čmeliaky navyše môžu operovať z malých trávnatých plôch.

Zdroj: USAF
V minulosti bola známa snaha Ukrajiny získať ľahké bojové lietadlá A-29 Super Tucano. Ide o turbovrtuľové stroje brazílskeho pôvodu, ktoré majú v krídlach dva guľomety kalibru 12,7 mm a nesú päť závesníkov pre rakety. Spojené štáty ich predtým dodávali afganskému letectvu a po víťazstve Talibanu pre ne USA nemali využitie. Ukrajine ich však nedodali.