Brazília rokuje o C-390 s tromi krajinami. A čo Slovensko?
Krátko po oznámení dohody o kúpe štyroch lietadiel Embraer C-390 so Švédskom, informoval brazílsky minister obrany José Múcio, že momentálne prebiehajú rokovania s ďalšími tromi krajinami o možnom predaji týchto transportných strojov. Konkrétne menoval Poľsko, Fínsko a Turecko. Slovensko, ktoré má o C-390 taktiež záujem, nespomenul.
Múcio o rokovaniach hovoril s veľkým nadšením a zdôrazňoval optimizmus brazílskej vlády z toho, že C-390 vzbudzuje v zahraničí veľký ohlas a export tohto typu neustále rastie. Všetky tri spomínané krajiny potrebujú posilniť a modernizovať svoje transportné letectvo a brazílsky stroj ponúka lákavé parametre.
Poľsko má 16 dvojmotorových turbovrtuľových lietadiel CASA C-295 a osem štvormotorových Herculesov. Tie sú však starších verzií C-130E a C-130H a potrebujú nahradiť. Fínsko je na tom ešte horšie. Je síce účastníkom programu NATO na zdieľanie strategických transportných lietadiel C-17 Globemaster III, ale jeho vlastné kapacity sú obmedzené na dva stroje C-295 a niekoľko menších lietadiel.
Turecko má zo spomínanej trojice najpočetnejšiu transportnú flotilu. Má 10 ťažkých strojov Airbus A-400M a ďalších šesť objednaných. Okrem toho má 16 starších Herculesov vo verzii C-130B a C-130E a z Británie kupuje z druhej ruky 12 novších Herculesov C-130J. Všetko sú to turbovrtuľové stroje. Brazílsky prúdový C-390 ich môže vhodne doplniť vďaka tomu, že ponúka vyššiu rýchlosť a väčšiu nosnosť.
Partnerstvá s domácim priemyslom
Záujem Fínska o C-390 je úplnou novinkou, no napríklad o rokovaní s Poľskom sa vie už dlhšie. Embraer dokonca ponúka Poľsku otvorenie montážnej linky. Tá by jednak priniesla technológie poľskému priemyslu a vytvorila 600 pracovných miest a brazílskemu výrobcovi by pomohla s plnením rastúceho počtu objednávok pre európsky trh.

Zdroj: Aero Vodochody
Partnerstvá s domácim priemyslom a zdieľanie technológií sú jedným z dôvodov, prečo je Embraer s C-390 taký úspešný. V Európe je od začiatku partnerom brazílskej firmy český podnik Aero Vodochody. Ten pre C-390 vyrába niektoré diely zadnej časti trupu, nábežnú hranu krídel, nákladnú rampu, dvere a poklopy núdzových východov.
Aero Vodochody v týchto dňoch expedovalo do Brazílie kompletné sady svojich výrobkov, ktoré sú určené napríklad aj pre dva stroje pre české letectvo. Tento rok plánujú dodať spolu osem sád pre C-390.

Zdroj: Aero Vodochody
Embraer však ponúka ďalšie partnerstvá ďalším štátom. Okrem Poľska je to napríklad aj Juhoafrická republika, kde uzavrel memorandum o spolupráci s tamojšou firmou Denel. Tá by sa stala strategickým partnerom pri výrobe, opravách a údržbe C-390, ak by si tento stroj vybrala aj Juhoafrická republika.
Tým sa dostávame k tomu, kto všetko si vlastne tieto lietadlá objednal a kto má o ne záujem. Oficiálne sú k dnešnému dňu potvrdení títo zákazníci – Brazília, Portugalsko, Maďarsko, Holandsko, Rakúsko, Česko, Južná Kórea, Švédsko a jeden klient, ktorý si neželal zverejnenie.
Minister obrany José Múcio teraz potvrdil pokročilé rokovania o možnom nákupe s Poľskom, Fínskom a Tureckom. Okrem toho existuje skupina krajín, ktorým sa Embraer snaží C-390 ponúkať, no oficiálne rokovania sa s nimi ešte nezačali. To je už spomínaná Juhoafrická republika, ale napríklad aj India, Grécko a viaceré arabské a juhoamerické štáty.
Slovensko si už vybralo, riešia sa už len detaily
Slovensko sa však v žiadnom z týchto zoznamov nenachádza, pritom minimálne od novembra, kedy o tom prvýkrát hovoril minister obrany Robert Kaliňák, má o C-390 eminentný záujem. Možno je to tým, že podľa viacerých významných zdrojov (Reuters, Army Recognition, a ďalšie…) sme sa pre C-390 rozhodli už začiatkom decembra a tak teraz rokujeme iba o detailoch nákupu.
Preto je logické, že brazílsky minister Múcio nás nespomenul medzi krajinami, ktoré rokujú o možnom nákupe – keď sme sa pre nákup už rozhodli a teraz rokujeme iba o jeho podmienkach. Menej logické je, prečo potom náš minister obrany Kaliňák ešte na prelome rokov hovoril o tom, že vyhodnocujeme ponuky a v hre je aj Airbus A-400M. O vyhodnocovaní ponúk sa však predtým hovorilo aj pri výbere vrtuľníkov (AH-1Z Viper vs. staršie Black Hawky) a pritom už tiež bolo dávno rozhodnuté…