Oshkosh JLTV s dialkovo ovladanou vezickou. Zdroj: Oshkosh
ModernizáciaObrana a bezpečnosťVojenská technika

Severné Macedónsko chce ďalšie vozidlá Oshkosh JLTV

Severné Macedónsko rozšíri svoju flotilu ľahkých obrnených vozidiel Oshkosh JLTV. Americké ministerstvo zahraničných vecí schválilo možný predaj ďalších 25 týchto štvorkolesových vozidiel. Balkánsky štát v minulosti kúpil 71 kusov JLTV.

Nová objednávka stojí spolu s logistickou a technickou podporou 111 miliónov dolárov. Severné Macedónsko kúpi sedem vozidiel vo verzii M1280 (General Purpose) so štandardnou štvormiestnou kabínou a 18 kusov vo verzii M1278 (Heavy Gun Carrier) s guľometom na streche. Súčasťou objednávky sú aj diaľkovo ovládané zbraňové stanice, guľomety M2A1 kalibru 12,7 mm a guľomety M240B kalibru 7,62 mm.

Po dodaní týchto nových vozidiel, ktoré ešte musí schváliť Kongres, by malo mať Severné Macedónsko spolu 96 ľahkých taktických vozidiel JLTV. Z toho 66 kusov M1278 (HGC), 24 strojov M1280 (GP) a šesť M1281, čo je špeciálna verzia upravená na boj zblízka v zastavaných oblastiach.

Rovnaké vozidlá Oshkosh JLTV by mali získať aj Ozbrojené sily SR. Grant 170 miliónov dolárov by zaplatila americká vláda s tým, že Slovensko uhradí iba DPH vo výške 20 percent – tá by však mala ísť naspäť do nášho štátneho rozpočtu. Za to by sme získali 160 vozidiel, ktoré mali byť podľa pôvodného plánu dodané v roku 2025.

Súčasný minister obrany Robert Kaliňák tento plán pred voľbami kritizoval s tým, že takéto vozidlá dokáže vyrobiť aj slovenský priemysel. Grant chcel radšej využiť na niečo iné. Zdá sa však, že nič sa meniť nebude, pretože projekt príliš pokročil a odstúpenie od neho by Slovensku prinieslo škody. Navyše, vozidlá, ktoré sa na Slovensku vyrábajú, sú skôr v kategórii MRAP – a tá je o úroveň vyššie, ako JLTV.

Oshkosh JLTV s dialkovo ovladanou vezickou.
Zdroj: Oshkosh

Prvá myšlienka na program JLTV sa objavila v roku 2006 po skúsenostiach z vojen v Afganistane a v Iraku. Dovtedy bol základným ľahkým terénnym vozidlom amerických ozbrojených síl HMMWV prezývaný Humvee. Ten nebol určený na boj v prvej línii a trpel útokmi povstalcov. Prídavné pancierovanie zhoršovalo jeho jazdné vlastnosti a zvyšovalo opotrebenie. Navyše Humvee s jeho plochým dnom nebol nijak chránený proti výbuchom mín.

Ako dočasné riešenie nakúpil Pentagon veľké množstvo vozidiel MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) rôznych typov. Tie mali dno tvarované do V, čo odklonilo silu explózie do strán. Výbuch väčšinou odtrhol koleso, no posádke sa nič nestalo. Problémom týchto vozidiel však bola vysoká hmotnosť a nižšia mobilita.


Preto Pentagon rozbehol program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle – Spoločné ľahké taktické vozidlo). Prvé slovo v názve symbolizuje, že ho spoločne vyvíjala americká armáda, námorná pechota aj veliteľstvo špeciálnych operácií. Cieľom bolo spojiť mobilitu, ktorú poskytoval Humvee s ochranou posádky na úrovni vozidiel kategórie MRAP.

Doposiaľ bolo vyrobených okolo 20-tisíc kusov JLTV. Drvivú väčšinu – 19-tisíc vozidiel – prevzali americké ozbrojené sily. Zvyšná tisícka išla pre zahraničných zákazníkov – Brazíliu, Čiernu Horu, Litvu, Slovinsko, Belgicko, Rumunsko, Izrael a spomínané Severné Macedónsko.

2 thoughts on “Severné Macedónsko chce ďalšie vozidlá Oshkosh JLTV

  • Navyše, vozidlá, ktoré sa na Slovensku vyrábajú, sú skôr v kategórii MRAP – a tá je o úroveň vyššie, ako JLTV.

    To máte odkiaľ túto informáciu ? Pre účely MRAP sú vozidlíá M-ATV , tie majú 15 ton.

    Reply
    • JLTV má prázdnu hmotnosť okolo 8 ton, maximálnu hmotnosť 10,2 t.

      M-ATV má 15 ton.

      Väčšina vozidiel, ktoré sa vyrábajú na Slovensku a v Česku, má maximálnu hmotnosť 12,5 až 14 ton. Preto sme napísali, že sa skôr blížia ku kategórii MRAP.

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *