
Česká amáda pravdepodobne nakúpi rovnaké obrnené vozidlá ako Slovensko
Česká armáda v súčasnosti využíva viac ako sto obrnených transportérov Pandur II 8×8 v niekoľkých verziách, predovšetkým u ľahkej mechanizovanej brigády v Žatci. Keďže však veľká časť objednaných vozidiel je v poslednej tretine svojej životnosti, český generálny štáb hľadá náhradu. Inšpiroval sa na Slovensku?
Pandur II, hoci bol v Českej republike nakupovaný aj dlho po roku 2000, vychádza z koncepcie navrhnutej už na konci 70. rokov. Aj preto je rad jeho technických prvkov už beznádejne prekonaných. Pandury nemajú na dnešnom bojisku dostatočnú pohyblivosť, výzbroj a najmä pasívnu ochranu. Hoci spoločnosť Tatra Defence kúpila od americkej zbrojovky General Dynamics European Land Systems licenciu na 8×8 verziu pandurov a vozidlá sa tak dajú považovať za domáce, nevýhody ich zastaranej koncepcie prevládajú v porovnaní s najrozšírenejšou trojicou 8×8 kolesových obrnených vozidiel v Európe – švajčiarskym OT Piranha, nemeckým Boxerorm a fínskym strojom Patria AMV XP.
Patria ako favorit výberu?
Český generálny štáb, ktorý mal do júna 2025 predložiť ministerstvu obrany zoznam požiadaviek na nový obrnený transportér, oznámil na nedávnom zasadnutí parlamentného výboru pre obranu predĺženie tejto lehoty až do konca roka. Z vyjadrení náčelníka generálneho štábu, generála Řehku, však zjavne vyplýva nechuť armády prevádzkovať naďalej súčasnú platformu s tým, že výmena za modernizovaný typ Pandur EVO, ktorý ponúka výrobca, by priniesla viac škody ako úžitku.

Zdroj: CSM Industry
Zaujímavé je, že čierneho koňa, ktorým sa zdá byť fínsky typ Patria AMV XP, prevádzkujú ako Slovensko, tak Poľsko.
Proces výberu nových obrnených transportérov pre slovenské ozbrojené sily bol zásadnou kapitolou v modernizácii slovenského pozemného vojska. Vzhľadom na starnúci vozový park kolesových obrnených vozidiel, ktorý zahŕňal predovšetkým vozidlá sovietskeho pôvodu, bolo cieľom nielen nahradiť zastaranú techniku, ale aj zvýšiť interoperabilitu s partnermi v NATO. V neposlednom rade išlo o posilnenie domáceho obranného priemyslu, ktorý má s výrobou obrnených vozidiel bohaté skúsenosti.
Výberové konanie kládlo dôraz na niekoľko hlavných kritérií: schopnosti vozidla, stupeň zapojenia slovenského priemyslu, obstarávacie náklady, prevádzkové náklady a v neposlednom rade rýchlosť dodávok. Slovensko tiež hľadalo riešenie, ktoré už bolo zavedené v niektorej armáde NATO, aby sa znížilo riziko pri zavádzaní nového typu výzbroje.
Do výberového konania sa prihlásilo niekoľko výrobcov, vrátane českej spoločnosti Tatra Defence Vehicle s vozidlom TITUS, rumunskej Piranha V od General Dynamics European Land Systems, fínskej Patria AMV XP a ďalších. Po sérii technických skúšok a hodnotení ministerstvo obrany v roku 2022 oznámilo, že víťazom sa stala fínska Patria. Výber bol odôvodnený predovšetkým tým, že typ Patria AMV XP preukázal počas testovania vysokú mobilitu, odolnosť proti balistickým hrozbám a mínam, modularitu výzbroja a možnosť prispôsobenia rôznym typom misií. Dôležitým prvkom bola tiež dohoda o výrobnej spolupráci, keď časť výroby a montáže mala prebiehať na Slovensku v spolupráci s domácimi firmami.
Prvé transportéry z pôvodne objednaných 76 kusov boli dodané v roku 2022 v sanitnej verzii a tento typ sa postupne zavádza do jednotiek slovenského pozemného vojska.
Rosomak
Podobný prístup ako Slovensko zvolilo aj Poľsko. Rozšírené vozidlá OT-64 už nevyhovovali požiadavkám moderného bojiska, a tak na prelome tisícročia poľské ministerstvo národnej obrany vyberalo nový Kołowy Transporter Opancerzony (Kolesový obrnený transportér). Rovnako ako neskôr na Slovensku, aj poľská armáda kládla dôraz na niekoľko kľúčových faktorov: vysoká balistická a mínová odolnosť, vynikajúca terénna mobilita, možnosť integrácie rôznych zbraňových systémov, nízke prevádzkové náklady a zapojenie poľského obranného priemyslu do výroby a servisu.

Zdroj: US Army
Do tendra sa prihlásili výrobcovia z Francúzska, Švajčiarska, USA a Fínska. Po sérii náročných testov bolo v roku 2002 rozhodnuté: Poľsko si vybralo fínske vozidlo Patria AMV, ktoré malo byť vyrábané na základe licencie v Poľsku pod názvom Rosomak. Zmluva stanovila, že výroba bude prebiehať v závodoch Wojskowe Zakłady Mechaniczne (WZM) a vďaka tejto licenčnej výrobe si Poľsko zabezpečilo nielen výrobu samotných vozidiel, ale aj technologický transfer a možnosť vlastného vývoja verzií prispôsobených špecifickým poľským požiadavkám.
Rosomak sa ukázal ako úspešný projekt a určite ovplyvnil aj slovenský výber. Rosomaky boli nasadené aj v medzinárodných misiách v Afganistane, kde si vozidlá vďaka svojej odolnosti a spoľahlivosti získali rešpekt nielen medzi poľskými, ale aj medzi aliančnými vojakmi.
Patria AMV XP
Najnovšia verzia obrneného transportéra Patria AMV s novým označením „XP“ bola navrhnutá s dôrazom na modularitu, ochranu posádky a schopnosť operovať v extrémnych podmienkach. Vozidlo je vybavené modulárnym pancierovaním, ktoré možno prispôsobiť hrozbám v danej oblasti. Okrem prepravy pechoty môže Patria AMV niesť rôzne zbraňové systémy, vrátane veží s kanónmi kalibru až 120 mm. V niektorých konfiguráciách môže byť vybavená aj mínometnými systémami alebo systémom protivzdušnej obrany. Možnosť niesť tieto typy zbraní je jednou z veľkých výhod systému.
V Tisovci vyrobili prvé bojové vozidlo Patria 8×8 AMV XP
Najbližším konkurentom v českom výbere budú pravdepodobne obrnené transportéry radu Piranha. Boli navrhnuté švajčiarskou spoločnosťou MOWAG a používajú sa vo viac ako 20 krajinách, vrátane Kanady, Dánska, Rumunska, Španielska a Švajčiarska. Piranha má viacero verzií, môže slúžiť ako klasický obrnený transportér, veliteľské vozidlo, sanitka alebo dokonca platforma pre ťažké kanóny.
Prvá verzia vznikla už v 70. rokoch, na rozdiel od Pandurov, ktoré českej armáde slúžia v súčasnosti, ďalšie varianty sú skôr novými vozidlami. Úspešný podvozok Piranha si pre svoju flotilu kolesových transportérov Stryker zvolila aj americká armáda.
Tretím „členom partie“ bude pravdepodobne nemecko-holandský typ Boxer, považovaný za jedno z najlepšie chránených a najuniverzálnejších obrnených vozidiel na svete. Vyvinutý konzorciom spoločností Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann bol navrhnutý ako systém pozostávajúci z podvozku a vymeniteľných modulov. Táto modularita umožňuje rýchlu zmenu konfigurácie vozidla podľa konkrétneho nasadenia – od obrneného transportéra, cez veliteľské vozidlo, až po zdravotnú alebo ženijnú verziu. Boxer sa vyznačuje mimoriadne robustnou konštrukciou s vysokou úrovňou balistickej a protiminovej ochrany, vďaka čomu poskytuje posádke vynikajúcu bezpečnosť.

Zdroj: Rheinmetall
Jednou z kľúčových vlastností Boxera je jeho schopnosť niesť ťažké zbraňové systémy, je na ňom napríklad postavená nová nemecká 155 mm samohybná húfnica, odvodená od známeho pásového typu PzH 2000.
Nech už česká armáda na konci tohto roka ukáže na ktorýkoľvek obrnený transportér, dá sa očakávať, že objednávky budú v stovkách kusov nielen pre mechanizovanú brigádu v Žatci. Dá sa očakávať, že nový typ bude armádou v každom prípade prijatý oveľa lepšie ako kontroverzné Pandury.