
V Tisovci chcú okrem Patrie 8×8 vyrábať aj nové vozidlo 4×4
Spoločnosť CSM Industry z Tisovca má plné ruky práce s výrobou vozidiel Patria 8×8 AMV XP pre Ozbrojené sily SR. Investície do výrobných priestorov i testovacieho polygónu však chce využiť naplno a chystá sa ponúkať aj nové vozidlo 4×4.
Už viackrát sme informovali, že OS SR vyhodnocujú trojicu vozidiel 4×4 – Zetor Gerlach, Wolf od firmy Deftech a Patriot od MSM Land Systems. Po skončení testov by mala nasledovať objednávka na stovky kusov. V hre je aj možnosť, že víťaz nebude len jeden, ale ministerstvo obrany nakúpi viac typov.

Zdroj: Futurearmy.sk
K tejto trojici by sa radi pridali aj z firmy CSM Industry. Konkrétne chcú OS SR ponúknuť vozidlo UDS 4. Ide o tradičný názov pre výrobky strojární z Tisovca. Za ním sa však skrýva fínsky stroj Sisu GTP.
Vďaka spolupráci na vozidle AMV XP si spoločnosť urobila vo Fínsku meno a Patria ich odporučila kolegom z firmy Sisu. Pre nich začali v Tisovci vyrábať viaceré diely, napríklad pancierové dvere a strešné poklopy. Teraz im to Sisu vrátila a ponúkla im celé nové auto.

Zdroj: Futurearmy.sk
Vozidlo GTP 4×4 má tú výhodu, že jeho vývoj už je doladený a prípadné muchy počas neho vychytali samotní Fíni. Tí si zatiaľ objednali 44 kusov sami a neskôr uzavreli dohodu so Švédskom o spoločnom obstarávaní, ktoré sa zatiaľ týka okolo 260 vozidiel. Najnovšie by sa k tejto fínsko-švédskej spolupráci malo pridať aj Nórsko.

Zdroj: Futurearmy.sk
Ďalšou výhodou Sisu GTP je jeho modularita. Vozidlo v podstate tvoria dve časti – podvozok s prednou motorovou časťou a oddeliteľná kabína posádky. Táto kapsula sa dá žeriavom vymeniť za 15 minút a vozidlo je tak pripravené plniť iné úlohy.
Existuje zatiaľ päť verzií GTP:
- základná úžitková, ktorá má dvojmiestnu kabínu a veľkú úložnú plochu
- prieskumná s päťmiestnou kabínou a menšou úložnou plochou
- obrnený transportér s dvojmiestnou posádkou a kabínoou na prepravu ďalších 8 vojakov
- protichemická
- zdravotnícka
Na minulotýždňovom veľtrhu IDET 2025 v Brne bola fyzicky prítomná základná verzia a firma CSM tam prvé tri verzie prezentovala aj ako modely, na ktorých bolo možné si vyskúšať, ako sa vymieňajú jednotlivé kapsuly pre posádku.

Zdroj: Futurearmy.sk
Ako nám povedal šéf spoločnosti CSM Industry Tomáš Maroš, jednotlivé prípravky majú nakreslené a v prípade objednávky sú schopní si ich nachystať a spustiť výrobu do troch mesiacov. Každé vyrobené vozidlo si testujú na vlastnom polygóne, ktorý si tiež postavili v Tisovci. Jeho súčasťou je napríklad svah na skúšky bŕzd či bazén na testovanie brodenia.
Stroj s dĺžkou 6 metrov má celkovú hmotnosť 16 500 kg a užitočné zaťaženie 5000 kg. So šesťvalcovým dieselovým motorom s výkonom 230 kW dosahuje rýchlosť viac ako 100 km/h a má dojazd viac ako 600 km.

Zdroj: Futurearmy.sk

Zdroj: Futurearmy.sk

Zdroj: Futurearmy.sk

Zdroj: Futurearmy.sk
Nevyzerá to zle. Avšak nechápem prečo sa pri tak ťažkých vozidlách 14-16 ton radšej nezváži niektorý OT 6×6.
Lebo cena, Lebo velkost
V browseri Firefox nedokážem pridať príspevok kvôli chybe:
ERROR: reCAPTCHA verification failed.Please try again.
To vozidlo vyzera ako stvorene na zasobovanie jednotiek „vpredu“ z tyloveho zabezpecenia, najma ked dnes je ta nebezpecna zona velmi hlboka.
Ze by nova ,,vejtraska,,??? 🙂