Poľsko má 48 F-16C/D. Zdroj: USAF
Krátke správy

V Trenčíne budú opravovať stíhačky F-16 aj pre iné štáty

Letecké opravovne Trenčín (LOTN) budú opravovať stíhacie lietadlá F-16. Dohodu o založení spoločnej organizácie na ich opravu a údržbu podpísali riaditeľ trenčianskych opravovní Juraj Lauš a prezident nórskej spoločnosti Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) André Jaegtvik.

Štátna spoločnosť LOTN je už teraz súčasťou podpory životného cyklu novej generácie lietadiel typu F-16 Block 70, ktoré zavádzajú do výzbroje slovenské vzdušné sily. Nová dohoda sa týka údržby starších verzií F-16 Block 15 až Block 52, ktoré majú vo výzbroji iné štáty. V našom okolí je to napríklad Poľsko a Ukrajina.

Nórsko síce už prešlo na novší typ F-35, ale spoločnosť KAMS má z predchádzajúceho obdobia 40-ročné skúsenosti s F-16. Rokovania o partnerstve, ktoré má pre LOTN veľký význam, prebiehali takmer rok. Vytvára to nové možnosti a umožní to navýšiť počet zamestnancov zo súčasných 270 o niekoľko desiatok. Prípravy chcú v Trenčíne zvládnuť do konca roka a prvé F-16 by tak mohli prijať už v roku 2026.

5 thoughts on “V Trenčíne budú opravovať stíhačky F-16 aj pre iné štáty

  • Zbožné želanie. Poľsko má oveľa širšie kompetencie a v skutočnosti je zmluvne zaviazané robiť program modernizácie SLEP pre USAF. Len začínaš.

    Reply
    • To prawda ,konsekwencje wygranego przetargu i wcześniejszych przygotowań w WZL. Obecnie jest zgoda US , na przeprowadzenie MLU w WZL do poziomu v70. Cytat z wywiadu D24 https://defence24.pl/sily-zbrojne/wiecej-pieniedzy-na-modernizacje-bejda-o-orce-f-16-cbwp-i-zmianach-finansowania-wywiad „ Proces modernizacji samolotów F-16 jest zadaniem już aktywnie realizowanym. Będzie obejmować zarówno awionikę, systemy walki elektronicznej, jak i zdolności do użycia najnowszych środków rażenia. Pragnę podkreślić, że w przesłanych dokumentach do strony amerykańskiej wskazano wolę umiejscowienia prac w polskich zakładach przemysłowych.”

      Reply
  • Musi byt aj zaujem. Ak by som bol ukrajinec ,F16 radsej dam servisovat do Polska. Uz len z bezpecnostnych dovodov….

    Reply
    • Môj názor je, že Kongsberg tieto opravárenské kapacity nepresunul pre trenčianske modré oči, ale potreboval uvoľniť kapacity pre nový typ po tom, čo nórske letectvo prešlo z F-16 na F-35. Keďže Poľsko už takéto schopnosti má, Slovensko bolo pre Nórov druhé najbližšie a malo voľný podnik. To je celé.

      Keďže Nórsko sa podieľa na programe F-16 pre Ukrajinu, je veľmi pravdepodobné, že nejaké ukrajinské stíhačky budú v podniku Kongsbergu v Trenčíne servisované. Najmä v prípade, že sa všetky sľuby naplnia a Ukrajina dostane niekoľko desiatok F-16 – potom bude výhodou možnosť servisovať ich na viacerých miestach – okrem nás v už spomínanom Poľsku alebo v Rumunsku – aby bola tá údržba čo najrýchlejšia. V tom by bol životný záujem Ukrajiny.

      Mimochodom, Poľsko je v texte uvedené len ako príklad štátu, ktorý má vo výzbroji staršie F-16 – nie ako štát, ktorého lietadlá sa v TN naozaj budú servisovať. Ako sme už písali skôr, Poľsko svoje lietadlá modernizuje na verziu F-16V.
      https://www.futurearmy.sk/2024/11/03/polsko-modernizuje-f-16-a-kupuje-nove-typy-lietadiel/

      Reply
      • Tak, słuszne spostrzeżenie co do Norwegów i ich podejścia do interesów. Tutaj problemem może być postawa obecnej administracji w US. Może się okazać, że Ukraińcy będą mieli spore kłopoty z serwisem f16

        Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *