Autonómne vozidlá Iveco. Zdroj: Sener Aerospace & Defence
Modernizácia

Autonómny konvoj na zásobovanie pod hrozbou dronov

Španielska spoločnosť Sener Aerospace & Defence predstavila zaujímavý projekt COMMANDS. Ide o prvý systém na riadenie autonómnych zásobovacích konvojov v Európe.

Práve zásobovanie sa ukazuje ako veľký problém vo vojne na Ukrajine. Dosah malých dronov používaných na fronte sa neustále zvyšuje a kým vojaci v zákopoch dokážu svoje pozície maskovať, vozidlá so zásobami sú veľmi viditeľné a zraniteľné.

Na riešenie tohto problému sa Sener Aerospace & Defence zameriavala posledné tri roky v rámci mnohonárodného konzorcia. Vývoj stál 27 miliónov eur, z toho 90 percent zaplatil Európsky obranný fond (EDF – European Defence Fund).

Vozidlá sú vybavené systémom Naviground s viacerými senzormi.
Zdroj: Sener Aerospace & Defence

Systém COMMANDS umožňuje spojiť autonómne vozidlá do organizovaného konvoja, ktorý dopraví zásoby do prednej línie bez toho, aby vystavil ohrozeniu ľudských vodičov. Dokáže tak udržať logistiku aj v nebezpečných podmienkach.

Základom je digitálna navigácia Naviground, ktorá využíva dáta z celého radu senzorov – kamery, LIDAR, radar, GPS a ďalších. Je ňou vybavené každé vozidlo. Dáta sú spracované umelou inteligenciou, ktorá vytvorí jednotný obraz o situácii a umožní synchronizáciu vozidiel. V tomto prípade ide o nákladné autá od Iveco Defence Vehicles.

Fungovanie systému predviedli pred pár dňami na testovacom polygóne General Dynamics European Land Systems v Španielsku. Na ukážke sa zúčastnili vojenskí predstavitelia a odborníci z celej Európy.

Autonómny konvoj predviedli na polygóne v Španielsku.
Zdroj: Sener Aerospace & Defence

Vozidlá ukázali, že dokážu plniť konvojové operácie, keď všetky ostatné automaticky nasledujú vedúce auto. V závere operácie sa dokážu rozptýliť a každé dodá svoj náklad do určenej prednej pozície. Môžu fungovať plne autonómne, ale ostáva zachovaná aj možnosť ľudského vodiča v menej exponovaných oblastiach.

Naviground už je integrovaný do systémov manažovania bojiska používaných napríklad v bojových vozidlách pechoty ASCOD. Je tak zaručená kompatibilita s digitálnou infraštruktúrou NATO a jednoduché zavedenie do služby v spojeneckých krajinách. Európski experti

Systém je zatiaľ v testovacej fáze a čakajú ho ešte skúšky v reálnych bojových podmienkach s rozbitými cestami či nespevneným terénom. Je tiež pravdepodobné, že autonómne zásobovacie vozidlá budú vybavené aj systémami proti dronom – či už rušičkami alebo nejakým aktívnym ochranným systémom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *