Vrtuľník H215M. Zdroj: Airbus
Krátke správy

Modernizácia rumunského vrtuľníkového letectva nečakane narazila

O tom, že Airbus ponúka Rumunsku presun výrobnej linky na vrtuľníky do továrne IAR (Industria Aeronautică Română) v Brașove, sme už informovali v júni. Podmienkou bolo, že Rumunsko zavedie do výzbroje helikoptéry Airbus.

Teraz sa však celý proces zasekol na mŕtvom bode. Rumunsko totiž chce moderné vrtuľníky H225M (známe aj ako EC725 Caracal), no Airbus ponúka len starší model H215M, predtým označovaný ako Eurocopter AS532 Cougar.

Hoci H225M i H215M pochádzajú z rovnakej vývojovej línie, rozdiel medzi nimi je veľký. Novší typ má výkonnejšie motory a tak prepraví viac nákladu (5,25 ton oproti 4,25 ton pri H215M) aj vojakov (28 oproti 24).

Čo je dôležitejšie, H225M má možnosť integrovať moderné systémy riadenia paľby a presne navádzané rakety vzduch-zem. Je úplne logické, že Rumunsko preferuje tento typ, Airbus však napriek dlhodobej spolupráci s touto balkánskou krajinou presadzuje oveľa starší model.

Rumunsko tak musí odložiť náhradu za 50 helikoptér IAR 330, čo je pôvodne francúzsky typ Aérospatiale SA 330 Puma vyrábaný v licencii od roku 1975. Práve z typu Puma vznikli neskôr typy Super Puma, Cougar i Caracal.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *